http://dianthus2rt.wordpress.com/2011/04/28/orientare-cu-ajutorul-hartii-si-al-busolei/
Orientare – cu ajutorul hartii si al busolei
28/04/2011 de dianthus2rt
Rate This
A sosit timpul sa va povestesc despre orientarea cu ajutorul hartii si al busolei. Este una din cele mai sigure orientari posibile, probabil doar pozitionarea cu G.P.S.-ul intrece in siguranta acest procedeu.
Pentr-u inceput trebe sa stim unde se afla Nord-ul de pe harta cu care urmeaza lucram, pe unele harti aceasta directie ste indicata prin-trun simbol standard ce il puteti observa in imaginea de mai jos.
In cazul in care acest semn lipseste Nord – ul se afla in partea superioara a hartii.
Acum sa va vorbesc despre partile componente ale busolei.
1) Placa de baza. Pe ea sunt montate celelalte parti mobile si diferite inscriptii.
2) Lupa. Marim semnele conventionale ale hartii ptr. o mai buna vizionare dar putem aprinde si focul.
3) Indicatorul de directie. Indica directia in care urmeaza sa ne deplasam.
4) Divizatii. Diferite scale de masura al distantelor pe harta.
5) Cadran gradat mobil. Pe acest cadran sunt inscriptionate punctele cardinale, gradele din 2 in 2 grade.
6) Sageata de orientare. Se gaseste pe cadran mobil si indica punctul Nord al cadranului.
7) Ac magnetic. Partea rosie indica intotdeauna Nord-ul magnetic.
8) Lini ajutatoare. Pe unele harti se gasesc trasate niste lini foarte subtiri indreptate inspre Nord. Aceste lini ne ajuta sa pozitionam cadranul pe pozitia Nord.
9) Cititor de grad. In acest punct citim gradele indicate de cadranul mobil dupa rotire.
Cum procedam? Eu am ales sa aflu directia dintre localitatile Medias – Sibiu. Pentru aceasta am asezat busola dinspre plecare la destinatie in asa fel incat marginile busolei sa atinga cele doua puncte, indicatorul de directie sa fie spre destinatie.
Rotesc harta fara sa misc busola in asa fel incat acul magnetic cu partea rosie (Nord) sa fie indreptata spre Nord-ul hartii.
Ultimul pas ii sa suprapun sageata de orientare ce se gaseste pe cadranul mobil cu acul magnetic adica Nord peste Nord, acest lucru il facem prin rotirea cadranului, in pozitia cititorului de grad citim gradele spre directia Sibiu. In cazul nostru 198°. Directia de mers o indica „indicatorul de directie”
Acum pot aduna harta, imi iau un reper foarte vizibila de ex. Un pom deosebit prin forma s-au inaltime, un turn, un varf de deal, o constructie etc. Ma indrept spre acea locatie care trebuie sa fie vizibil pe tot parcursul traseului. Atentie!! Aceast reper trebe sa se incadreze perfect in directia de deplasare. Cand ajung la reper reglez din nou busola prin suprapunerea celor doua puncte de Nord, partea rosie al acului magnetic si sageata de orientare de pe cadran, verific unghiul care trebuie sa fie desigur 198° iau alt reper si asa mai departe pana la Sibiu.
Pe viitor voi dezbate calculul distantelor pe harta si aprecierea distantelor in teren.
Acum va spun Drum bun si cale batuta, „aveti grija de voi”
Cu stima acelasi Tibi R. (dianthus2rt)
P.S. Aceasta postare m-a disperat am inceput sa il scriu in Text Document, cand am terminat de scris s-a luat curentul si, si stiti voi, ce a urmat mai ales ca nu am salvat nimic . Cine face ca mine ca mine sa pateasca!!! Abia am mai avut rabdare sa il refac!!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile sint moderate!