marți, 6 martie 2012

Ti-e scarba sa mergi la scoala?

http://www.empower.ro/educatie/ti-e-scarba-sa-mergi-la-scoala/

Ti-e scarba sa mergi la scoala?

Daca raspunsul tau la intrebarea din titlu este "DA", articolul urmator este pentru tine, iti va da niste lamuriri. Daca raspunsul tau la intrebarea din titlu este "NU", articolul urmator este si pentru tine, te va ajuta sa iti pui niste intrebari. Daca raspunsul tau la intrebarea din titlu este "NU STIU", articolul de fata te va ajuta sa gasesti un raspuns exact.

Pornesc acest articol cu o replica celebra dintr-un film pe care l-am urmarit cu placere in copilarie – Karate Kid. Myiagi Sensei ii spune discipolului sau:

Nu exista elev nepriceput, doar profesor nepriceput.

Si cu acest inceput stiu ca mi-am ridicat in cap 90% dintre profesori, dar… cred ca asta am si vrut.

Citeam de curand un articol aparut pe Hotnews scris de Stefan Vlaston si mi-am dat seama de ce "va este scarba sa mergeti la scoala".

Tinerii de azi nu merg cu placere la scoala pentru ca li predau tot felul de prostii, lucruri inutile, fara sens, carora nu le vad rostul sau utilitatea. Haideti sa va dau cateva exemple culese din articolul domnului Vlaston si care va vor edifica:

"La matematica clasa a V-a, (10-11 ani), curriculum revizuit: "Utilizarea, in contexte variate, a unor multimi infinite de numere naturale (multimea multiplilor unui numar natural-in particular multimea numerelor pare; multimea numerelor impare; multimea termenilor unui sir care respecta o regula data).

Clasa a VI-a : (11-12 ani) "Exercitii de recunoastere a semnificatiei unor ponderi diferite in calculul mediei ponderate".

Limba si literatura romana, clasa a VIII-a, concepte culese din manuale aprobate de minister: omniscient, artefact, eponim, perspectiva auctoriala, ezoteric, transgresarea timpului, sincretism de limbaje, personaj reflector.

La clasa a IX-a: conjectura, fastidios, aliteratia, amfibrahul, oximoronul, troheul, toponomastica, omorganic, inextricabil, acronie, analepsa, anticalofilie, climax, anticlimax, cronotop.

Sa zicem ca eu fac parte din acei oameni inculti si fara notiuni de baza care nu stiu sa vorbeasca sau sa scrie, dar cati dintre voi au auzit sau au folosit vreodata notiunile de mai sus?

Si atunci cei din jur va intreaba mirati: "Cum adica iti este scarba sa mergi la scoala?" Nu stii cum sa justifici raspunsul, dar simti ca ceva nu te atrage spre locul numit scoala.

Cele de mai sus ar putea fi o justificare, dar mai sunt si altele. Am sa le iau pe rand.

1. Notiunile predate

Despre ele era vorba in citatul de mai sus. Este clar ca materia care se preda la ora actuala, in marea ei parte, este depasita, unele dintre notiunile predate sunt grele si nefolositoare, iar asta atrage dupa sine plictis si indiferenta din partea elevilor. Aici se poate discuta mult, pentru ca sunt profesori care stiu cum sa isi atraga elevii de partea lor.

Cunosc o doamna profesoara de limba romana care a preferat ca tinerii pe care ii are la clasa sa citeasca altceva, in loc sa evite lecturile obligatorii si le-a recomandat "Charlie si fabrica de ciocolata", "Legendele Olimpului", cartile lui Jules Verne sau romanele Agathei Christie. Celor mai mari le-a recomandat sa citeasca literatura de dezvoltare personala sau romanele lui James Clavell sau Doru Davidovici.

2. Modul de predare

Oooo, aici as putea intra cu tavalugul in metodele de predare ale anumitor profesori sau in pretentiile acestora.

Mi s-a intamplat sa fiu rau apostrofata de catre un profesor atunci cand am iesit din clasa in momentul in care toti elevii s-au ridicat in picioare, stateau drepti si spuneau "Buuuunaaaa ziiiiuuuuaaaa!" pe un ton care exprima orice altceva in afara de respect. Venisem sa tin o prelegere despre comunicare. :)

Am refuzat sa intru inca o data in clasa in aceste conditii pentru a-mi tine prelegerea. Mi s-a spus ca asa se invata respectul si ca asa pot mai bine sa "ii am sub control". Am fost lasata "sa imi fac numarul" si am fost privita cu mila… "Te vor devora in cinci minute!"

Va spun doar atat, prelegerea s-a terminat cu aplauze, iar dupa 50 de minute aveam 32 de prieteni care ma respectau si care imi spuneau: "Abia asteptam sa mai veniti!".

Sa nu mai vorbim despre metodele de predare clasice. Profesorul vine, pune catalogul pe catedra, trece absentii, asculta doi trei, dicteaza lectia stand in picioare ca "doar asa e mai puternic" si apoi pleaca, nu inainte de a spune: "Data viitoare aveti test".

Numai cand ma gandesc mi se face si mie mila de cei aflati in banci. Atat? Asta a fost toata lectia? Unde este comunicarea, unde este respectul reciproc, unde sunt cele cinci minute de acomodare, unde sunt cele doua minute de vorbe bune, unde este interactiunea?

3. Lipsa interesului

Aici, din pacate, este un cerc vicios. Elevii si profesorii se invart in cerc si nu ajung niciunde, desi fiecare dintre ei spune: "INCERC!" Noi cei de afara le dam dreptate, cu asta vor ramane "IN CERC".

Profesorii au de predat o materie obligatorie, elevilor nu le place materia, profesorii sunt suparati de atitudinea elevilor, elevii se plictisesc si devin obraznici, profesorii se enerveaza, elevii devin si mai obraznici si… conflictul creste. Profesorilor li se face lehamite de asa elevi, iar elevilor li se face scarba de scoala si profesori.

Haideti sa vedem un posibil scenariu, real de altfel, care a decongestionat la un moment dat, la o anumita clasa un posibil conflict.

Profesorul are de predat materia impusa de minister, nu are importanta ce materie. Vine in clasa si le spune elevilor cu o saptamana inainte ce va urma sa predea si le propune un proiect. Fiecare dintre ei sa aduca o contributie la materia predata, atat o informatie cat si o imagine! Mai departe vor vedea cum vor proceda.

In ziua predarii, majoritatea elevilor aveau pe hartie una sau mai multe informatii si imagini despre subiect, unii nu aveau nimic. Existau vreo 15 informatii diferite si vreo 10 poze despre subiect. Cu fiecare informatie s-a facut o fraza si fiecare imagine a fost scanata. Cei care nu adusesera informatii sau imagini au fost cooptati pentru a lucra la prezentare. Cu toate acestea s-a facut o prezentare PowerPoint care ulterior a castigat un premiu, nu mare, dar suficient cat sa reuseasca toata clasa sa faca o excursie de o zi.

Nu spun ca in randul elevilor nu exista si exemplare ignorante si lipsite de orice scrupule care nu vor sub nicio forma sa se implice in procesul de invatamant, dar incet-incet vor fi exclusi de grup. Tinerii sunt foarte sensibili la ce e corect si ce nu! In cazul de mai sus au fost doi elevi care nu si-au dat interesul si nu au participat cu nimic la proiect. Colegii au refuzat sa ii ia in excursie. Unul dintre ei a venit cu bani de acasa, si-a platit partea si a fost acceptat fara resentimente din nicio parte.

Stiti de ce este nevoie? Doar de putin interes si de cineva care sa iasa din cercul vicios!

Am sa va mai dau un exemplu de profesor care face parte din acei 10% pe care eu ii consider mentori si care raman pentru o viata in inima si mintea elevilor lor. O doamna profesoara, fiind diriginta la o clasa, s-a hotarat sa iasa din cerc.

La sfarsitul anului scolar a venit la festivitatea de premiere… cu sacul! Da, cum ati auzit, cu sacul cu premii. Nu a oferit banalele carti de pe vremuri, ci carti cu Harry Potter, seturi de palete de ping-pong si mingi de fotbal. Cu ce s-a ales: cu premianti fericiti, cu o clasa unita si cu un grup de colegi care o priveau chioras. Ce a facut? A iesit din cerc!

Concluzii

Daca ati raspuns cu NU la intrebarea din titlu, iar articolul de fata nu v-a trezit niciun fel de intrebari este foarte bine. Veti reusi sa indepliniti cu succes toate sarcinile ce vi se vor trasa de-a lungul vietii, veti fi multumiti cu ce veti avea, fara a ravni la mai mult, veti avea o viata pe masura lucrurilor pe care le veti face. Mult noroc!

Daca ati raspuns cu NU STIU si acum v-ti schimbat optiunea in DA inseamna ca sunteti pe drumul cel bun. Veti lua de la viata tot ce va va oferi, veti sti sa cautati ceea ce va intereseaza, veti reusi sa aduceti educatiei voastre in completare lucruri si notiuni care va vor dezvolta si veti putea sa va modelati viata asa cum vreti. Orice schimbare in bine este mai bine sa se faca mai tarziu decat deloc! Bafta!

Daca ati raspuns cu DA la intrebare, nu disperati! Ganditi pozitiv, scoala in esenta ei este un lucru pozitiv, profesorii va pot fi adevarati mentori daca ii gasiti pe cei potriviti si mai ales, completati notiunile primite la scoala cu altele pe care le gasiti in sursele alternative de educatie (web, carti de dezvoltare personala, carti in general). In viata veti fi printre lideri, veti avea tot ce va doriti si nici un vis de al vostru nu va ramane neindeplinit. Succes!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariile sint moderate!

ShareThis

Notiţă: Site-ul oficial al cercetaşilor sibieni, cu programe şi activităţi, legături etc. s-a mutat la adresa: scouts.ro.
Aici te afli pe un blog de uz intern şi neoficial al cercetaşilor sibieni, cu resurse din domeniile interesante pentru ei sau părinţii lor.

Publicitate

sigur.info-internet mai sigur pentru copii

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
what is my ip address?