marți, 31 mai 2011

Phoenix şi povestea lui | Jurnalul National

http://www.jurnalul.ro/timp-liber/calatorii/phoenix-si-povestea-lui-579747.html

Phoenix şi povestea lui

Iahtul care a făcut de două ori înconjurul lumii riscă să moară, după 16.043 mile, într-un port de la antipozi.
Autor: MIHAI ALBU

Cred că dacă trăiam în altă ţară, Phoenix s-ar fi odihnit acum într-un muzeu al marinei, deoarece este primul velier românesc care a făcut înconjurul lumii cu echipaj românesc în totalitate. A reuşit această performanţă de două ori.

La noi nu există un astfel de in­teres. Corabia Speranţa construită de domnul Deboveanu pentru fil­mă­rile serialului "Toate pânzele sus" a sfârşit la fier vechi, fiind tăiată în bucăţi. Se pare că nu avem nevoie de istorie şi nici de înaintaşi. Istoria este pentru naţiuni care au spirit civic şi pa­triotismul adânc întipărite în conş­tiinţa naţională. La noi, patriotis­mul a dispărut o dată cu "noua de­mo­cra­ţie" în care toţi patrihoţii pro­­po­vă­duiesc dragostea de ţară şi po­­por. Ar mai fi şi cei care promo­vea­ză imagi­nea României prin ho­teluri de lux pe mii de euro, banii contribuabililor.
Tot cu Phoenix am plecat în a treia călătorie: de data asta pe urmele goeletei Speranţa ca să refacă traseul ima­ginar din romanul: "Toate pân­zele sus".

A fost o muncă istovitoare pentru a pune pe picioare acest proiect. Este printre puţinele proiecte de anvergură în domeniul navigaţiei cu vele care se pot realiza în România. Doi ani am bătut pe la uşi, care de care mai pompoase. Am ajuns până în poar­ta Cotrocenilor. Am crezut că pri­mul marinar al ţării va fi interesat. Dar până la Dumnezeu te mă­nân­că sfinţii. Nu am reuşit să trec pro­iectul de câţiva consilieri foarte entuziasmaţi la momentul respectiv. Nu am primit de atunci nici un răspuns.

Când nu mai speram nimic a apărut un singur sponsor: Cornel Tăbăcaru, român plecat din ţară care s-a oferit să ne ajute. Sponsorizarea lui ne-a ajutat să echipăm barca şi să pornim în călătorie. Pentru un proiect de aşa întindere un singur sponsor nu este de ajuns. Poate doar dacă este unul foarte motivat. Oricum, cu timpul lumea te uită.

Visam să realizez acest proiect cu o ambarcaţiune mai mare, bine echi­pată, în care să încapă şi o echipă de fil­mare. Am fi putut realiza un serial des­pre o călătorie în jurul lumii. După ce străbăteam Str. Magellan călătoria ar fi urmat în Oceanul Paci­fic prin in­su­le unde nu se poate ajunge decât pe mare. Sunt ne­nu­mă­rate am­bar­ca­ţi­u­ni sub pavilion ro­mâ­nesc care valorează sute de mii de euro şi care se odihnesc în tot felul de marine de fiţe din Europa. Una din­tre acestea ar fi putut să participe la proiectul nostru, împreună cu po­se­sorul ei, fireşte. Nu s-a oferit nimeni. 

Am rămas până la urmă să navi­ghez cu bătrânul Phoenix. Este o bar­că rezistentă de altfel, dar care a trecut prin multe încercări. Practic am îm­bătrânit împreună. Cu micul Phoenix am trecut prin uragane şi fur­tuni cumplite. În 1995 au fost două ura­gane: Luis de forţa trei şi Merlin de forţa unu. În 1998 a fost uraga­nul George de forţa doi. Toate acestea s-au întâmplat în insula Saint-Martin. În 1997 am prins o furtună în Atlan­ti­cul de Nord, de forţa 12. Phoenix a avut de suferit cel mai mult de pe ur­ma uraganului Luis. Atunci am pierdut patru din cele cinci ancore. Am grapat cu singura ancoră rămasă şi am ajuns la apă mică. Valuri imense au izbit barca timp de jumătate de oră afectându-i structura de rezistenţă, în special chila. Până la urmă s-a rupt lanţul ancorei şi chinul s-a sfârşit. Phoenix a fost aruncat pe mal la 10 metri distanţă de apă.

Am supravieţuit acelui uragan şi am reuşit să fac înconjurul lumii după un an de reparaţii. Cu acelaşi Phoenix şu­brezit am plecat spre cele mai grele lo­­curi de pe planetă: strâmtoarea Ma­ge­­llan şi Ţara de Foc. Cu mare greu, dintr-un şantier în altul, am re­u­­şit să stră­batem 16.043 mile. Mai aveam opt sute de mile până la Ţara de Foc, ce­le mai grele. Lucrurile pe barcă au în­ceput să cedeze; unele de vechi ce sunt, altele din cauza soli­ci­tă­rilor. Ran­da, vela principală, s-a rupt pe o por­ţiune de un metru. După zece ani de folosinţă am constatat că ma­te­ri­a­lul e putred, uzat de ex­pu­ne­rea în­delungată la razele ultraviolete pu­­ter­­nice din zonele tropicale. Nu se pu­tea continua călătoria fără o randă bu­­nă. Ne-am întors din drum; a fost un moment foarte dureros.

Din păcate, procesul de degradare al ambarcaţiunii continuă. Catargul e cumpărat la mâna a doua în 1992. L-am găsit într-un şantier în Grecia. Până când şi sarturile au 20 de ani ve­chime. Le am de la alte ambar­ca­ţi­uni care nu mai puteau fi salvate în ur­ma uraganului Luis. Motorul, proas­păt reparat în Argentina, consu­mă mult ulei. Nu e de ajuns că intră apă pe la chilă; curge şi pe la presetupa de la axul elicei. Cea mai gravă pro­ble­mă pe care am descoperit-o acum este chila care a început să putre­zească. Sunt nevoit să ridic barca într-un şantier şi să o cârpesc. Ar fi necesară o reparaţie de anvergu­ră pe care nu o pot realiza din lipsă de bani. Ar trebui să dau jos catargul, să desfac bu­cătăria şi baia şi să înlocu­iesc o por­ţi­u­ne de 3-4 metri din chilă. Deoa­rece nu voi putea să realizez această lu­­crare, infiltraţia de apă va continua şi putregaiul se va extinde. Este ca o boa­lă incura­bilă pentru lemnul bărcii. Nici nu vreau să mă gân­desc la eventualitatea ca bătrânul Phoe­nix să nu mai poată să ajungă acasă, să moară într-un şantier de la capătul lumii, de­parte de ţara de unde a fost construit şi de unde a plecat cu toate pân­zele sus.

Proiectul "Toate Pânzele Sus" - citiţi toate articolele din jurnalul de bord al expediţiei velierului Phoenix
3.08.2009. Am plecat din Varna.
În luna august am navigat în Turcia – Tekirdag şi Grecia, insula Limnos şi apoi Pireus – Atena.
7.09. Am trecut Canalul Suez. Am navigat în Marea Roşie timp de trei săptămâni cu echipa TVR2.
21.09. Canalul Suez, din nou în Mediterana.
29.09. Creta, Scilla, Italia
17.10. Corsica
23.10. Marsilia
11.11. Am intrat în Atlantic.
15.11. Am ajuns în Gracioza, prima insulă din Canare.
Las Palmas
Am plecat din Las Palmas. Am în­ce­put traversarea Atlanticului.
În timpul traversadei s-a stricat cârma şi ne-am îndreptat spre Trinidad ca să putem re­para.
25.01. Trinidad
10.02. Am reparat cârma
15.03. Am plecat din Trinidad spre Grenada şi am navigat prin alte insule din Arhipelagul Caraibelor.
4.04. Insula Saint Martin
5.05. Am început traversarea Atlanticului de Nord spre Azore
29.05. Am ajuns în Flores, prima insulă din Arhipelagul Azore.
3.08. Madeira
16.08. Las Palmas, Canare
23.09. Am plecat spre Capul Verde
3.10. Insula Mindelo, Capul Verde
7.10. Am început traversarea Atlanticului spre Brazilia
25.10. Recife, Brazilia
Din Recife am navigat de-a lungul coastei Braziliei: Rio de Janeiro, Florianopolis, Rio Grande.
10.12. Montevideo, Uruguay
17.12. Buenos Aires
Am intrat în şantier, am reparat mo­­­torul, am mărit cabina.
12.01.2011. Am început călătoria spre Ushuaia.
La 300 de mile sud de Mar del Plata, Argentina, s-a rupt randa şi ne-am întors.
De atunci am navigat în Argentina, Uruguay şi înapoi în Brazilia.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariile sint moderate!

ShareThis

Notiţă: Site-ul oficial al cercetaşilor sibieni, cu programe şi activităţi, legături etc. s-a mutat la adresa: scouts.ro.
Aici te afli pe un blog de uz intern şi neoficial al cercetaşilor sibieni, cu resurse din domeniile interesante pentru ei sau părinţii lor.

Publicitate

sigur.info-internet mai sigur pentru copii

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
what is my ip address?