=========================
Introducere în sailing pentru aspiranti
http://www.barcaholic.ro/articole/143-introducere-sailing-pentru-aspiranti.html
de Smokey
Sailingul – yachtingul de croazieră – navigatia de agrement – sunt
termeni care în România sunt asociati luxului, miliardarilor si
persoanelor cu venituri dubioase. Mass-media în ignoranta ei
alimentează si sustine această imagine. Acest ghid se adresează în
principal celor care visează la sailing dar care din lipsă de curaj si
informare nu stiu de unde să apuce acest subiect. Cei care sunt
avansati în domeniu îi rog să mă corecteze si să mă completeze.
Scriu acest articol din perspectiva unuia care am facut această
trecere de la un aspirant la navigator (chiar dacă încă la început).
Desi sailingul este etichetat ca un sport scump, pot spune că la
momentul de fată pot enumera din cap mai putine nume de miliardari
decât oameni obisnuiti care practică sailingul, pe care i-am cunoscut
personal, fie skipperi fie pasageri constanti în echipajele
yachturilor de croazieră, băieti si fete, sub 35 de ani, cu o conditii
materiale normale, cu joburi la fel de normale.
Definitii
Să definim pentru început câtiva termeni folositi în domeniu, să stim
despre ce vorbim:
Yacht (iaht) – defineste o ambarcatiune de agrement, cu un număr mic
de pasageri (e ca si cum ai spune „masină" – poate fi orice, de la
Logan la Ferrari). Termenul provine din cultura vestică, mai precis
din olandeză si în mintea oamenilor neinformati întruchipează probabil
o structură plutitoare megalomanică, fiind asociată cu nume gen
Abramovici. În mintea celor mai romantici întruchipează o „barcă cu
pânze".
LE: desi termenul provine din olandeză (jacht) si a fost preluat în
alte limbi, englezii si americanii înteleg prin „yacht" ceva mai
luxos, ei spun simplu sailboat si înteleg prin asta un velier (vezi
mai jos) comun, atât de comun încât în Marea Britanie există o barcă
la 100 de persoane.
Yacht cu vele, sau velier – este acea „barcă cu pânze", care are unul
sau mai multe catarge. Aici mai trebuie să stim că „pânzele" se numesc
vele. Și aici întâlnim foarte multe variante, începând cu velierele
mici, pentru plimbări de-o zi, fără facilităti de dormit sau gătit
până la velierele dotate cu tot ce trebuie pentru croaziere de luni de
zile pe ocean. Voi reveni la această categorie, pentru că velierele
sunt esenta acestui articol.
Velier de 36' tipic pentru piata de charter - 3 cabine, 1 toaleta
Yacht cu motor (motoryacht) – ambarcatiune cu motor, care poate avea
diverse facilităti pentru locuit si gătit, în functie de dimensiuni.
Pot fi de dimensiuni mai mici, pentru plimbari scurte, fără facilităti
de locuit, denumite popular „salupe", dar în general un „motoryacht"
defineste o ambarcatiune mai mare, cu facilităti si dotari, destinată
de obicei segmentului „premium-lux" – din simplul motiv că plinul de
combustibil costă cât un salariu bunicel.
Motoryacht de 36'
Catamaran este o ambarcaţiune din categoria "multi-cocă", alături de
trimaran. Ca aspect arată ca două bărci (trei în cazul trimaranelor)
legate între ele. Pot fi cu vele sau cu motor, dar cele cu vele sunt
foarte populare datorită avantajelor pe care le oferă: viteză mai
mare, stabilitate mai bună, spaţiu şi confort enorm. Au totuşi şi
dezavantaje: costuri aproape duble la cheiaj şi închiriere, anumite
dificultăţi de manevrare.
catamaran tipic în industria de charter de 38' - 4 cabine, 2 toalete
Yacht de lux – termen drag presei, aici intră cred orice motoryacht,
poate unele veliere foarte mari, dar în niciun caz velierele de 10-12
metri care fac obiectul discutiei noastre. Yachturile de lux, sau
superyachturile au un echipaj complet care-l opereaza, asemenea
marilor nave.
Eclipse - 164m, apartinand lui Roman Abramovici
Skipper - comandantul yachtului, căpitanul (termenul de „căpitan" este
folosit de obicei pe navelor comerciale, skipper fiind termenul pentru
navele de agrement si pescuit, provine tot din olandeză). Este
singurul care ia decizii pe un yacht, răspunde civil si penal de
integritatea acestuia si de echipaj. Un skipper are tot felul de
certificate si brevete necesare conducerii in sigurantă a yachtului.
Skipperul nu este neaparat posesorul yachtului, el este cel care are
comanda la bord la un moment dat.
Marină - defineste un port amenajat pentru yachturi, cu diferse
facilităti în functie de mărime si importantă: pază, prize de curent,
apă curentă, statie de combustibil, dusuri, atelier de reparatii,
macara, spălătorie de rufe, magazine cu accesorii nautice, etc. Locul
de acostare se plăteste pe perioadă si mărimea navei acostate.
Sailing vs "posesor de yacht"
Să revenim la veliere, ele sunt întruchiparea libertătii mult-căutate,
care ne pot purta fără niciun cost, doar din adierea vântului, pe mări
si oceane. După cum spuneam mai sus, sunt foarte multe tipuri de
veliere, destinate diverselor activităti. Aici mă voi concentra pe
agrement si croazieră, dar există un sector la fel de important,
yachtingul de competitie, unde întâlnim întreceri (denumite regate) de
tot felul, de la amatori la profesionisti, de la juniori la
circumnavigatori solitari.
Asadar, cum ne putem bucura de sailing fără a fi milionari? De la bun
început trebuie să ne delimităm aspiratiile: ne dorim să plutim pe
mare, sau ne dorim statutul de „posesor de yacht". Aceste două
atribute nu sunt legate între ele, putem foarte bine să ne facem
concediile navigând fără a detine un yacht, asa cum putem foarte bine
detine un yacht frumos dar care să nu părăsească portul cu anii.
Multi aspiranti au o imagine idilică despre sailing, formată din
cărtile de aventuri si nu vor nici mai mult nici mai putin decât să-si
construiască o „corabie" si să plece cu ea în jurul lumii. E o
variantă si asta, sunt oameni care au facut acest lucru, dar există si
alte variante, poate mai simple, care pot oferi satisfactii mai mari.
Sailing-turism
Cea mai simplă cale de a fi pe mare si a ne bucura de valuri si vânt
este de a ... plăti pentru asta. Pare cam brutal să plătesti pentru a
te bucura de elemente gratuite pe care ti le oferă natura, dar trăim
în lumea care trăim. Pur si simplu, oricine poate cumpăra un loc pe un
yacht si petrece un concediu de-o săptămână pe mare. Atentie, nu
vorbesc aici de vasele de croazieră pe care intră 3000 de turisti.
Yachturile pe care se desfăsoară aceste activităti au de obicei o
capacitate de 8-10 persoane (în 3-4-5 cabine de două persoane) si sunt
conduse de un skipper calificat, care întruchipează de obicei tot
echipajul calificat, desi de obicei si turistii sunt implicati în
activitătile de la bord.
Sunt si în România oferte turistice de acest gen, preturile practicate
variază în jurul valorii de 500 Euro/persoană/săptâmână, mai mult sau
mai putin în functie de sezon si de destinatie. Apropo de destinatie,
majoritatea sunt în Mediterana: Grecia, Croatia, Turcia – fiecare zonă
cu pitorescul si specificul ei.
Nu vă asteptati la un concediu „all-inclusive" si nu vă asteptati ca
skipperul să fie un fel de sofer de taxi. Capriciile vremii si diversi
alti factori pot influenta traseul propus, dar în general toată lumea
se simte bine la bord.
Să detaliez un pic conditiile întâlnite pe aceste yachturi:
majoritatea au o lungime între 35ft si 50 ft (ft = feets = picioare)
adică 10.5-15 metri, au între 3 si 5 cabine în care pot dormi comod
câte 2 persoane. Nu sunt cabine extra-spatioase, dar suficiente pentru
odihnă si stocarea bagajelor. Toate yachturile folosite pentru acest
tip de turism au cel putin o toaletă cu dus, cele mai mari au 2 sau
mai multe toalete, care se folosesc în comun. Nici aici dimensiunile
nu intră la capitolul „de lux" ci mai degrabă la capitolul „functional
si optim". Toate yachturile au o bucătărie utilată cu aragaz, cuptor,
chiuvetă, sertare, veselă, precum si un salon de servit masa înăuntru.
Țineti minte că pe un yacht destinat turismului de croazieră viata se
desfăsoară afară, pe punte, la soare si nu înăuntru.
Aranjament tipic al unui velier de 34-38': varianta de sus este
impartirea in 3 cabine, tipica pentru piata de charter, iar varianta
de jos este impartirea cu 2 cabine, destinata in special persoanelor
private care prefera o cabina incapatoare in pupa. In rest ambele
variante au toaleta, loc de gatit, salon de servit masa si spatii de
depozitare.
Aceste yachturi sunt din categoria velierelor, adica sunt propulsate
de forta vântului si nu de motor. Ele au în dotare si un motor care
este folosit pentru manevre în port sau în alte situatii când
conditiile o impun, dar nu reprezintă mijlocul de propulsie prioritar.
În plus aceste yachturi au diverse sisteme de navigatie si sigurantă,
majoritatea de ultimă generatie. Nu intru în detalii, ideea pe care
trebuie s-o retineti este că sunteti în sigurantă si că puteti
comunica cu exteriorul în caz de orice problemă.
Yachturile pentru turismul de croazieră nu sunt propice călătoriilor
de lungă durată, ci mai degrabă plimbărilor de câteva zile, dintr-un
port în altul, în apropierea coastei sau printre insule. În schimb
sunt mult mai încăpătoare. Am punctat acest lucru pentru că sunt multi
puristi care desconsideră aceste yachturi tocmai pentru acest motiv.
Dar cum nu ne interesează momentan traversarea Atlanticului, ci doar
câteva zile pe mare costier, vom gândi pragmatic.
După o săptămână la bord veti începe să judecati altfel marea si
sailingul. Poate vă va place si mai mult, veti dori să reveniti pe
mare ... sau poate veti ajunge acasă si veti arde toate cărtile de
aventuri si vă veti reorienta spre alte activităti mai pământene. Veti
observa cum vă acomodati cu spatiul de pe yacht, cu gătitul pe mare,
cu atmosfera din porturi, cu vremea, si de ce nu ... cu răul de mare.
Dacă v-a plăcut aveti deja o variantă mai interesantă si mai activă la
un banal concediu „all-inclusive". După cum spuneam, costurile la care
trebuie să vă asteptati sunt în jurul a 1000 de
euro/familie/săptămână, la care se vor adăuga costurile cu transportul
până la portul de destinatie, masa si distractia în timpul croazierei.
E mult? E putin? Asta va aprecia fiecare, dar în niciun caz nu e de
domeniul „milionarilor" si costul e comparabil cu un concediu clasic
la un hotel mai răsărit.
Charter cu skipper închiriat
Mai departe: vă place ideea, deja sunteti obisnuit cu marea. Ce se
poate face mai departe? Cei care au ajuns în acel stadiu stiu probabil
răspunsul, dar pentru aspirantul care gândeste pe termen lung
consemnez si aici. Se poate merge în 3 directii: rămâneti pe aceeasi
variantă bătătorită, închiriati un velier cu skipper angajat sau
obtineti un brevet si vă luati soarta în mâini.
Dacă urmati calea bătătorită nu aveti bătaie de cap: aveti rezervat
locul pe yacht, vă prezentati la bord în ziua de îmbarcare si începeti
distractia. Dezavantajele uzuale: trebuie să vă coabitati cu ceilalti
din echipaj pe care probabil nu-i cunoasteti, să respectati un
oarecare program zilnic, să vă supuneti majoritătii.
Puteti totusi să vă luati un pic mai multă răspundere, la un cost ceva
mai redus. Mai precis puteti să închiriati un yacht de la o agentie
specializată, cu un skipper angajat. Există o piată fantastic de mare
în acest domeniu al închirierilor, denumit „charter". Veti găsi de
închiriat yachturi asemănătoare cu cele cu care v-ati acomodat deja,
cu 3-4-5 cabine, la preturi care variază în jurul a 250
Euro/persoană/săptămână. Am dat doar un pret orientativ, poate diferi
foarte mult în functie de sezon si yachtul în sine. Aici intră în joc
experienta acumulată până acum, cu un pic de răbdare si atentie veti
găsi un yacht cu dotări decente la un pret acceptabil.
Problema este cine-l va conduce? Aveti nevoie de un skipper calificat,
îl puteti închiria de la acceasi firmă, la un pret aproximativ de 100
Euro/zi. Acesta va ocupa o cabina si va trebui să-i asigurati si
mâncarea si băutura, dar de obicei un skipper local va cunoaste
locurile cele mai frumoase de vizitat în timpul croazierei, va găti si
se va fi un mic ghid turistic. Altă variantă este să veniti cu un
skipper de-acasă, racolat dintre cunoscuti, în care aveti încredere.
Avantajul acestui tip de sailing: pe yacht sunteti doar cu prietenii
si familia, vă faceti programul si traseul după cum doriti. Dacă vă
faceti bine socotelile si împărtiti optim locurile de dormit
disponibile, costurile totale vor fi sub 1000 de Euro/familie.
Dezavantaje: trebuie să umpleti cabinele pe yacht în mod optim,
pierdeti o cabină cu skipperul.
Charter bareboat
La un moment dat poate veti dori să fiti skipper, să aveti întreaga
răspundere pe cap. În acest caz trebuie să urmati o scoală si să dati
ceva examene. Nu detaliez aici, dar pentru început aveti nevoie minim
de 2 lucruri: un certificat ICC clasa C (conducător de ambarcatiuni de
agrement) pe care să scrie litera „S" = sail (sau alternativ un
certificat RYA Day Skipper) si un certificat de operator radio în
mediul marin GMDSS-LRC. Pe ambele le puteti obtine în România de la
scolile autorizate. Costul total al acestor cursuri, plus examinările
ajung undeva la 600 Euro, în functie de scoală. Cu aceste hârtii în
buzunar puteti conduce yachturi de până la 24 metri la 6 mile marine
de coastă. Suficient pentru concedii de relaxare. Nu vă bazati doar pe
hârtii, trebuie să aveti si constinte „pe bune"!
Dacă aveti aceste certificări puteti deci închiria un yacht fără a mai
plăti un skipper, scăzând deci costurile totale. Căutati yachtul din
timp (iarna) si obtineti reduceri de „early booking", astfel puteti
ajunge la costuri de închiriere în jurul sumei de 500-700
Euro/familie/săptămână. Închirierea unui yacht fără skipper plătit se
numeşte bareboat.
Una dintre probleme la închirierea unui yacht este „umplerea" optimă a
acestuia, astfel încât să încapă tot grupul dar nici să nu rămână
cabine nefolosite.
Alte posibilităţi de sailing
Până acum am vorbit doar de variante comerciale, bătătorite,
disponibile oricând. Piata de charter reprezintă momentan motorul
fenomenului de sailing, cu toate avantajele si neajunsurile sale.
Golfuri neatinse de mâna omului acum 40 de ani sunt acum ancoraje
pline ochi, iar cei care practică această activitate, altădată
considerată o activitate nobilă, nu se ridică întotdeauna la înăltimea
asteptărilor.
Dacă ne îndepărtăm un pic de fenomenul comercial găsim si alte metode
de a face sailing. O metodă este înrolarea ca echipaj pe yachturi care
au nevoie de oameni pentru diverse perioade de timp. Multi posesori de
yacht plătesc pentru a le fi mutate yachturile dintr-un loc în altul
în asteptarea unui nou sezon (din tările nordice în Mediterana si
retur, din Caraibe în Mediterana si retur, etc). Sailingul în aceste
conditii e mult mai accesibil, se adaugă la capitolul experientă si
aventură, dar e nevoie de un minim de experientă în domeniul
navigatiei pentru a începe.
Deţinerea unui yacht
Revin la ideea de a detine un yacht. Cum am scris si până acum, se
poate face sailing si fără a detine un yacht. Dar sunt cazuri când a
detine un yacht e o experientă benefică.
Mai exact când locatia ne avantajează: lângă mare sau un lac mai
măricel si putem ajunge usor la yacht, fie pentru relaxare în weekend
sau concedii. Locatia e importantă si când avem de făcut operatii de
întretinere la yacht.
Trailer-sailers
Dacă locatia nu ne avantajează prea mult, există o categorie de
veliere special concepute pentru a le trage după masină
(trailer-sailers), care au o greutate acceptabilă si lătimea maximă în
limitele autorizare. Cu acest gen de veliere rezolvăm mai multe
probleme: costurile de stocare, costurile de achizitie, înmatricularea
(majoritatea sunt sub 7 metri lungime si nu necesită înmatriculare),
mobilitatea (le putem lansa un sezon pe un lac, alt sezon pe alt lac).
Pe lângă avantaje, ele au si câteva dezavantaje: trebuie depozitate pe
lângă casă, necesită pentru tractare o masină mai serioasă si eventual
un permis de conducere B+E sau chiar C+E, în functie de gabarit si
greutate.
Conditiile pe aceste veliere sunt destul de spartane, dar suficiente
pentru un weekend minunat pe apă. Ca posibilităti de locuit sunt
echivalentul plutitor al campării cu cortul, cam acelasi spatiu si
facilităti ar fi si pe un velier tractabil. Aici intervine foarte mult
ideea fiecăruia despre confort si necesităti.
Calculul de rentabilitate
Conditia de proprietar de yacht poate fi atrăgătoare pentru multi, si
nici nu este o conditie de neatins. Dar sunt multe calcule care spun
că ar trebui ca cel putin 3 luni pe an yachtul să fie folosit pentru a
fi „rentabil". Pe lângă costurile de achizitie sunt si costuri
permanente de cheiaj (mai putin la cele tractabile) si întretinere
periodică, deci yachtul trebuie să fie folosit destul de intens pentru
a-si justifica costul. Deci s-ar preta pentru o persoanele care nu au
de semnat condica si care pot lucra de la distantă, sau măcar
sezonier.
Cum se poate obţine un yacht
De ce spun ca nu e de neatins conditia de proprietar de yacht: dacă
toate calculele spun că un yacht îsi justifică existenta, sunt 3
metode mari si late prin care puteti obtine unul: cumpărati unul nou,
cumpăraţi second sau construiţi.
Cumpărarea de nou
Pentru cele mai mici (31 ft) preturile se compară cu ale unei masini
scumpe, cine îsi permite poate cumpara unul nou. Aici nu e nimic de
povestit, te uiti în cont, te uiti pe listă si alegi. Raţiunea spune
ca trebuie sa fie un dealer local zonei de sailing alese, altfel se
adaugă costul transportului şi înmatriculării.
Second-hand
Piata second-hand vă asteaptă cu bratele deschise, la preturi mai mult
decât decente. Sunt două surse de yachturi aici: yachturi provenite
din chartere, care la vanzare au un pret destul de mic dar starea lor
tehnică si dotările variază mult în functie de cum au fost
întretinute. Apoi sunt si yachturile „pe persoană fizică", unde totul
variază în functie de proprietar.
Dacă yachturile vândute de agentiile de charter se găsesc în general
în zonele de sailing din Mediterana, cele vândute de proprietari sunt
în mare parte în tările cu traditie nautică serioasă: Marea Britanie,
Olanda, Franta si tările nordice. Pentru cele din urmă trebuie să vă
gânditi cum o transportati de la locul de vânzare până la locul de
domiciliu. Există oferte atrăgătoare şi peste ocean, dar costul
transportului către Europa le scade din avantaj: trebuie dotate tehnic
pentru călătoria trans-oceanică, iar în Europa plătite taxe de vamă şi
TVA.
Construcţia
Nu în ultimul rând există posibilitatea constructiei, dacă aveti unde
si timp liber. Costul se împarte astfel pe o perioadă mai lungă de
timp. Costurile finale (exceptând timpul) la care vă puteti astepta
este undeva la 50% din costul unei ambarcatiuni noi de acelasi
calibru.
Cu cât lungimea creste, cu atât creste si complexitatea constructiei
si costul accesoriilor. Un velier tractabil e rezonabil de construit,
chiar si un yacht până în 10 metri e fezabil cu un pic de bunăvointă,
dar pentru mai mult complexitatea constructiei creste, iar varianta
unui yacht second-hand cu toate accesoriile si echipamentele în stare
bună e mai viabilă.
La constructie avem de construit corpul ambarcatiunii, restul de
accesorii si echipamente trebuie cumpărate, fie noi, fie second-hand.
Unele se pot confectiona cu usurintă, altele mai greu, dar în
permanentă trebuie păstrată o balantă între cost si siguranta pe care
o oferă piesa respectivă în exploatarea în mediul marin.
Alte variante
Mai sunt si alte variante intermediare de a detine un yacht: prin
asociere de mai multi posesori, iar partea pe care o detineti se poate
vinde oricând, sau printr-o companie de charter puteti obtine si
profit de pe urma yachtingului.
Am încercat să fac un pic de lumină pentru cei care ar dori să facă
sailing dar nu stiu cum să înceapă. Indiferent de forma de sailing pe
care o veti practica, tineti cont de natură si respectati natura,
marea si vietuitoarele din ea si nu în ultimul rând pe vecinii de
ancoraj. Cei care au copii pot să-i înscrie la un club de yachting,
poate astfel se va dezvolta si la noi mai mult fenomenul.
Vânt bun tuturor!
PS: urarea „vânt bun din pupa" nu mai e de asa bun augur, e mai bun
vântul de travers
Share
fleosk and Constantin Lascu like this.
Acest articol a fost publicat iniţial în topicul: Introducere în
sailing pentru aspiranti iniţiat de Smokey Vezi postul original
Comments 1 Comment
Constantin Lascu's Avatar
Constantin Lascu - acum 3 zile
Iata un articol mai mult decat binevenit! Lipsea, Smokey a
remarcat acest lucru si a scris un material pertinent, complet, cu
detaliile de care era nevoie. Felicitari!
Eu, personal, practic acest mod de viata de multa vreme. Cand
am inceput, aveam un venit care nu-mi permitea mai mult decat iesirea
pe lacuri, de cateva ore pe luna. Si asta cu un velier de cam 4-5
metri, deschis, fara punte, fara dotari de locuit sau gatit, fara
derivor fix si lestat. O simpla barca cu panze! Costul? Cam 15
euro/ora. Dupa ce mai mult de un sezon am inchiriat de la aceeasi
firma (cam de doua ori pe luna, cate 3-5 ore de fiecare data), mi-au
redus pretul; primeam barcuta cu aproximativ 8 euro/ora. Pentru a
conduce acest velier, nu am avut nevoie de permis, avea suprafata
velica mai mica de 10 metri patrati.
Dar mia placut, am inceput sa vreau mai mult. Asa ca am
inceput sa invat, am obtinut permis dupa permis, asa cum punga si
timpul mi-au permis, iar azi traiesc din practicarea acestei
activitati: sunt skipper pentru cei care au nevoie de sas ceva, invat
pe altii sa conduca o nava cu vele si/sau motor, ca instructor cu
scoala proprie, transfer nave pentru cei care nu au timp (sau nu
doresc) sa faca asta ei singuri. Si retineti: nu am avut bani cand am
inceput! Ani in sir am inchiriat cate un loc pe nave de charter, doar
pentru placerea de a fi pe nava! La inceput pe lacuri, apoi pe mare.
E minunat, credeti.ma! Si cu nimic mai scump decat un hotel de
trei stele. Dar cat de altfel!
Tu cel care acum, citind acest articol, incepi sa te gandesti
la yachting, tine minte: este frumos, este accesibil, este diferit. Ai
curaj, incearca! Sunt absolut sigur, nu vei regreta!
(Pretul se reduce, daca impreuna cu un prieten/cunoscut
impartiti saptamana in doua, si fiecare merge doar trei sau patru
zile)
Lui Smokey, un BRAVO!, aspirantilor, curaj si Faire Winds!
Din Panama, cu drag,
Constantin
http://www.yachtparty.ro/
http://www.sailaway.ro/
http://www.sailingtours.ro/
http://www.yachtingpleasure.ro/
http://allegro.dordeduca.ro/
http://www.panzelesus.explorer.org.ro/
http://nerissak.blogspot.com/
http://iahting.wordpress.com/
http://www.fry.ro/
http://www.magazin-nautic.ro/
http://www.marinari.ro/
http://www.yachtexpert.ro/
http://www.yachtcharters.ro/
http://www.marinaport.ro/
http://www.yachtholidays.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile sint moderate!