12 modalităţi prin care eşti spionat de marile companii. Cum arată o industrie de 100 de miliarde de dolari
Google şi Facebook sunt doar două dintre corporaţiile care stochează o cantitate masivă de informaţii despre utilizatorii lor.
Companiile ştiu foarte multe despre clienţii lor, probabil mai mult decât le-ar conveni acestora, scrie businessinsider.com.
Publicaţia citează New York Times care a scris recent despre modul în care marile companii utilizează analize statistice sofisticate pentru a şti exact cum să îşi abordeze clienţii. Este vorba despre o industrie de 100 miliarde dolari, potrivit lucrării "Brandwashed", a lui Martin Lindstrom, considerat unul dintre vizionarii în domeniul marketingului. Potrivit acestuia, magazinele se folosesc de cardurile de fidelizare a clienţilor pentru a urmări şi a anticipa obiceiurile clienţilor în domeniul cheltuielilor.
V-aţi întrebat vreodată de ce farmacia sau magazinul alimentar vă încurajează să vă faceţi aşa-numite carduri de loialitate?
Foto: Business Insider//Global X//Flicker
Ele obţin astfel o serie de informaţii despre clienţi. "De fiecare dată când treceţi cardul prin dispozitivul electronic, la cumpărarea de muşchi de vită sau hârtie igienică, datele dvs ajung la oficialii companiei", potrivit lucrării lui Lindstrom.
De asemenea, fiecare tranzacţie pe baza cardului de credit oferă companiilor de profil informaţii despre obiceiurile dvs. de cheltuieli.
Marile corporaţii se folosesc de datele tranzacţiilor efectuate cu carduri de credit pentru a urmări şi a anticipa obiceiurile clienţilor, potrivit lucrării "Brandwashed".
Aplicaţiile mobile de loialitate sunt utile, dar ele oferă companiilor mai multe date pentru a vă urmări, mai relevă publicaţia menţionată.
Foto: Business Insider
"Încărcaţi cardul dvs. de Starbucks pe telefonul mobil. Este tot ce aveţi nevoie pentru a că cumpăra cafeaua de dimineaţă. În plus, la fiecare 14 băuturi cumpărate, primiţi una gratis". Ceea ce pare a fi un program de fidelizare a clienţilor este o modalitate folosită de Starbucks pentru a obţine date despre clienţi, între care şi numărul de telefon, care intră astfel în baza de date cu clienţii companiei.
Facebook foloseşte un software pentru a urmări activitatea utilizatorilor săi pe alte site-uri internet.
Reţeaua Facebook a produs agitaţie anul trecut, atunci când utilizatorii au aflat că butoanele "like" şi "share" de pe alte site-uri ar putea trimite informaţii la serverele Facebook.
Acesta este doar vârful aisbergului, scrie publicaţia.
"În timp ce sunteţi conectat la contul de Facebook, site-ul păstrează o listă cu URL-urile pe care le vizitaţi, care se poate asocia cu numele dvs., lista de prieteni, preferinţele exprimate pe Facebook, adresa de e-mail, IP-ul calculatorului utilizat, sistemul de operare şi browser-ul", menţionează lucrarea.
Companiile folosesc cookie-uri web (urme digitale ale navigării pe internet) pentru a vedea obiceiurile de căutare pe net.
Google stochează o cantitate masivă de informaţii despre utilizatorii săi. Compania a anunţat recent o schimbare în politica sa de confidenţialitate, care va permite Google să îşi consolideze veniturile din publicitate. În cadrul noii politici, Google poate selecta anunţurile sale laterale pe baza a ceea ce aţi vizionat pe YouTube sau aţi citit pe Google +, precum şi să selecteze informaţii de pe dispozitivul mobil şi asociindu-l cu contul de pe Google.
Foto: Flickr
De fapt, cele mai multe companii folosesc urme digitale ale navigării pe internet pentru a urmări obiceiurile de navigare online. Un număr tot mai mare de companii folosesc programe chiar mai complexe utilizate în elaborarea programelor de marketing.
Codurile de bare ale cupoanelor digitale oferă o mulţime de informaţii, inclusiv adresa IP a calculatorului, precum şi date privind locul şi momentul în care a fost găsit cuponul.
În era telefoanelor deştepte precum iPhone şi a sistemelor de operare de tip Android, cupoanele digitale trimise direct în Inbox sau găsite pe internet sunt foarte populare în rândul consumatorilor.
Foto: Business Insider//sado27//Flickr
Dar multe companii combină aceste date cu alte informaţii personale stocate în baza lor de date, "creând un profil atât de complex şi de detaliat care ar impresiona un agent CIA", scrie Lindstrom în lucrarea sa.
"Furnizorii de muzică online folosesc contul dvs. pentru a obţine informaţii personale despre dvs şi apoi le furnizează terţelor părţi", mai arată sursa citată.
Când aţi citit ultima dată acordul de utilizare a iTunes (o aplicaţie folosită pentru redarea fişierelor muzicale -n.red.)? În cele mai recente prevederi ale acestuia, utilizatorii iTunes trebuie să îşi dea acordul pentru ca Apple să furnizeze informaţii către terţe părţi, scrie Lindstrom.
Iar Apple nu este singura companie care are asemenea practici. Furnizorul online de muzică Pandora are o aplicaţie pentru telefoanele Android, prin care adună şi trimite baze de date cu caracter personal - sexul, ziua de naştere şi chiar ID-ul telefonului - către agenţiile de publicitate, potrivit unei analize din aprilie 2011 publicate de Los Angeles Times.
Informaţiile stocate în profilul creat pe site-urile matrimoniale pot fi vândute altor companii
Popularul site matrimonial gratuit OkCupid trimite informaţii ale utilizatorilor, cum ar fi sexul, vârsta şi codul poştal către două companii care apoi le scot la licitaţie către alte companii, potrivit unui studiu Stanford publicat anul trecut de către Wall Street Journal.
Foto: Business Insider
Companii precum Walmart şi-au dat seama cum pot obţine de la clienţi, de bună voie, informaţii extrem de sensibile cu caracter personal.
Walmart permite clienţilor să-şi încaseze salariile, dar în schimb aceştia trebuie să furnizeze date privind permisul de conducere precum şi codul numeric personal - ambele ajungând în baza de date a companiei digitale, se mai arată în lucrarea menţionată.
Retailerii şi supermarket-urile urmăresc, de asemenea, modul cum se deplasează clienţii prin magazine, aşa că pot afla informaţii despre obiceiurile lor de cumpărături.
Mulţi comercianţi cu amănuntul, de la mall-uri la supermarket-uri, se bazează pe camere video şi detectoare de mişcare pentru a urmări mişcarea clienţilor, spunând că sistemul îi ajută să aibă o experienţă mai bună cu clienţii, adică să vândă mai multe produse, conform New York Times.
Sursa Foto: Business Insider
Unele companii au făcut şi următorul pas. În timpul perioadelor cu oferte de cumpărături de vacanţă din 2011, unele mall-uri au lansat campanii pentru a urmări mişcarea clienţilor folosind semnalele telefoanelor mobile, potrivit unui raport difuzat la CNN Money.
Cum vă pot spiona companiile de utilităţi
"Imaginaţi-vă că cineva de la compania de utilităţi ar fi în măsură să ştie când aţi aprins lumina sau când folosiţi maşina de spălat vase. Aceasta ar putea deveni în curând realitate pentru mulţi clienţi, pe măsură ce companiile de utilităţi publice şi private din SUA au demarat procesul de instalare a aşa-numitor <<contoare inteligente>>, despre care oficialii spun că vor îmbunătăţi eficienţa şi vor ajuta clienţii să economisească energie", scrie publicaţia.
Foto: Business Insider
Însă sistemul permite companiilor de utilităţi să urmărească modul cum un client utilizează serviciul, ceea ce a atras proteste împotriva instalării lui din partea unor clienţi, conform Los Angeles Times.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile sint moderate!