Marketing à la Sibiu
de Vladi Martinus
Pentru că Sibiul îmi este un oraș drag (am trăit 19 ani acolo și încă îi spun „acasă") și am petrecut iarna trecută o lună acolo, mi-a părut rău să observ că, deși oamenii sunt cumsecade și „de treabă", se fac greșeli serioase în strategiile de marketing („comerciale", în viziunea lor, cel mai probabil, pentru că termenul de „marketing" sunt convins că le este străin) ale unor… societăți comerciale.
Prima aparține Ministerului Tineretului și Sportului și este dovada pură că statul NU ar trebui să administreze societăți comerciale (deși mulți încă sunt convinși de contrariul). Este vorba de bazinul Olimpia, unde, de curând s-a introdus opțiunea abonamentului care costă 200 RON (150 pentru studenți). Dacă ne gândim că o ședință costă 20 RON și este inclusă și sauna, iar ședința poate dura oricât, în intervalul lor orar (18:30 – 22:00 luni-vineri, 10-16 sâmbăta) am fi tentați să spunem că este convenabil, dacă plănuiești să mergi de 3 ori pe săptămână… Dacă nu, ghinion! nu prea îi interesează pe oameni. Asta nu e tot, însă! Partea cea mai interesantă (ca să fie „meniul complet") este că abonamentul este valabil doar pe luna în curs. Eu mi-am făcut abonament în jurul datei de 15 decembrie, am fost de vreo 5 ori la bazin, iar la începutul lunii ianuarie, când am vrut să merg din nou, mi s-a spus că abonamentul nu mai este valabil…
Se pare că acest gen de strategii se transmit și la nivel de administrație locală. Cum? Tursib, regia autonomă de transport din Sibiu, aparținând Consiliului Local Sibiu (unic acționar) oferă abonamente pe traseele autobuzelor doar pe luna în curs. Iar prețul nu este deloc unul mic… Trebuie să recunosc că nu am mai întâlnit și nici nu am auzit de astfel de abonamente de transport în comun, în alte orașe din România. Felicit, pe această cale, M.T.S. și Consiliul Local Sibiu pentru strategiile lor falimentare. Cineva ar trebui să le acorde „zmeura de aur" în marketing. Nu sunt foarte surprins, însă- este vorba de 2 monopoluri locale, pe piețe diferite. Unde mai pui că niciuna nu are administrator privat…
Ei bine, în Sibiu se întâmplă și lucruri bune în materie de marketing. Unul din ele îl reprezintă serviciul de taximetrie în sistem „comision", pe care doar aici l-am întâlnit. Ce presupune, mai exact acest serviciu: suni la firma de taximetrie și spui că vrei să ți se livreze, să zicem, 3 porții de shaorma/kebab de la fast-food-ul Simpatico/Big Mamma la adresa X. Un taximetrist se va deplasa la locația respectivă, va cumpăra ceea ce ai cerut și va porni ceasul în momentul în care pleacă de acolo, urmând să-l oprească în momentul ajungerii la destinație (adică la tine). Tu plătești cursa (și produsele, evident) și, dacă ai un dram de bun simț, îi lași și un bacșiș taximetristului (de cele mai multe ori, ei mizează pe asta). Ce poate fi mai ușor atunci când ești cu prietenii la un pahar (sau mai multe), acasă, și ai rămas fără băutură? Pentru că ai băut și nu poți urca la volan, cel mai simplu este să suni la taxi și ți se livrează produsul la ușă, fără a mai fi nevoie să te deplasezi.
Și, pentru că tot am adus vorba despre taxiurile din Sibiu, aș mai adăuga că aproape de fiecare dată când ajung pe acolo rămân surprins de corectitudinea șoferilor: nu o dată mi s-a oferit rest de la 5 RON la o cursă de 4,5 RON. În București, în 80% din cazurile în care am apelat la taxi, dacă ai o cursă de 13-14 RON, nici nu am mai primit rest de la 15… Dacă nu lași „bacșiș" (se consideră și ei chelneri, probabil), se uită destul de lung la tine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile sint moderate!