joi, 29 septembrie 2011

5 metode verificate si 3 interviuri pentru atragere a noi lideri

 
 

5 metode verificate şi 3 interviuri pentru atragere a noi lideri

Sep 23 2011

Lideri la patinaj - Stagiul Scouting Seeds 2009

Lideri la patinaj - Stagiul Scouting Seeds 2009

Cum este să organizezi activităţile singur? Nu este uşor, aşa-i? Cu toţii ne confruntăm cu această provocare. Unele centre locale au trecut peste această dificultate. Şi-au găsit noi lideri, i-au format şi le-au dat ocazia de a lucra cu patrule. Astfel, centrele locale au oferit posibilitatea ca fiecare lider să-şi ia responsabilităţi mai puţine pentru a le face mai bine.

Hai să vedem avantaje de a avea lideri mai mulţi:

  • mai puţine responsabilităţi pentru liderii actuali;
  • activităţi cu o calitate mai mare;
  • posibilitatea de a oferi cercetăşia mai multor copii şi tineri;
  • maturizarea centrului local;
  • mai multe idei.

Începutul: vezi ce vrei de la viitorii lideri

Pot pune pariu cu tine că dacă ai vrea să lucrezi într-un firmă nouă, cu un domeniu de activitate de care ştii prea puţine lucruri, nu ai ştii ce să faci. Ai avea nevoie, la început, să ţi se explice ce ai de făcut, cât timp şi cum să-ţi faci treaba bine. La fel, o persoană nouă în ale cercetăşiei, dacă nu este ajutată să devină un lider bun, se va simţi jenată, inconfortabil. Va ajunge să iasă din cercetăşie la fel de repede cum a intrat şi să-ţi spună că “nu prea are timp”, „are multe de făcut” – te va minţi pentru a nu te face să te simţi prost.

Pentru a nu ajunge în această situaţie:

  • vezi ce posturi ai nevoie să fie ocupate: ai nevoie de un lider la temerari? Sau ai nevoie de o persoană ce să se ocupe de imaginea centrului local?
  • Pune pe foaie o mică fişă de post. Te va ajuta atât pe tine cât şi pe viitorul candidat să înţelegeţi ce are de făcut, aproximativ de cât timp va avea nevoie şi nu numai. Această fişă poate să mai conţină: cu cine colaborează şi experienţa acestuia, resursele de care se poate folosi.

 Unde cauţi?

Este posibil să fi stat uneori să te întrebi unde ai găsi persoane dornice şi disponibile să se implice. Încearcă să te gândeşti la profilul persoanelor. Exemplu:

  • un prieten ce lucrează dimineaţa, în timpul săptămânii, ar putea avea timpul necesar implicării după-amiaza sau în week-end-uri;
  • un student e liber în weekend, e dornic să-şi facă prieteni cu care să iasă, să se distreze şi dacă e motivat, să ajute;
  • un profesor ar avea avantajul că a mai lucrat cu copii şi face educaţie ca serviciu.

Metode de recrutare de noi lideri ce au fost aplicate de liderii din ţară şi au funcţionat:

  1. Pregatirea atragerii de lideri

    Pregatirea atragerii de lideri

    Cunoscuţii tăi. Gândeşte-te, în primul rând că orice persoană ce o vei aduce la cercetaşi va fi ajutată de principiile noastre, de activităţile noastre, de noi. Ia gândeşte-te: cum ţi-a schimbat cercetăşia ţie viaţa?
    La o întâlnire a liderilor, luaţi fiecare o foaie de hârtie. Scrieţi numele tuturor persoanelor pe care aţi putea să le abordaţi: familie, rude (uneori, nici când trebuie nu ai vrea să-i suni pe aceştia), prieteni, vecini, colegi, cunoştinţe. Alocaţi-vă 10 minute şi concuraţi între voi: cine scrie cele mai multe nume. Nu vă gândiţi că poate nu ar vrea sau că e total opus la ceea ce căutaţi – s-ar putea ca unii să vrea, dar să nu ia iniţiativa să vorbească cu voi să vină la cercetaşi. Pentru a vă fi mai uşor, luaţi fiecare categorie de mai sus pe rând. Vă puteţi ajuta şi de agenda telefonului mobil.

  2. Studenţii. Mergeţi la rector, prezentaţi-i ceea ce facem şi convingeţi-l să vă permită să vorbiţi 10 minute în faţa unor studenţi. Vă puteţi folosi de câteva „cârlige”:
  • facultatea de pedagogie şi cercetăşia au ceva în comun: educaţia. Folosiţi-vă de asta şi prezentaţi-le profesorilor şi studenţilor şi partea de non-formal.
  • Facultatea de geografie: câte ieşiri pe munte şi în pădure nu avem noi? Putem să legăm câteva activităţi pentru a atrage studenţii şi pentru a arăta conducerii facultăţii că facem ceva constructiv pentru ei.
  1. Profesorii. Vorbiţi cu foştii voştri profesori de la şcoli şi licee. Dacă nu aveţi o intrare la o şcoală, mergeţi direct la director. Prezentaţii ceea ce face, câteva din proiectele voastre de succes şi cereţi-i voie să prezentaţi cercetăşia tuturor profesorilor într-un consiliu profesoral.
  2. Părinţii şi fraţii membrilor. La fel ca la propunerea „cunoscuţii tăi”. Organizaţi un concurs cu tema „cine aduce cele mai multe persoane la cercetaşi”.
  3. Promovare pe net. Pe site-ul centrului local creaţi o pagină de atragere în care să oferiţi posibilitatea de a vă contacta doritorii. Trimiteţi link-ul către pagină la cât mai mulţi cunoscuţi (ai voştri şi ai membrilor) pe mail şi pe Facebook.

Laura Hen

Laura Hen, fondatoarea CL “Crini” Paşcani

“Când mergi să prezinţi cercetăşia unor persoane ce nu au avut prea mult contact cu noi şi nu ne cunosc, este foarte important să ai o atitudine atrăgătoare. Trebuie să mergi la ei odihnit, dinamic, aşa încât să trezeşti interesul cel puţin prin dinamism / optimism / hotărâre. Pentru mine a fost un factor important faptul că eram hotărâtă şi zâmbitoare, nu încruntată şi turuind ca şi cum m-ar asculta la şcoală.”

 

Interviu prin telefonPentru a vedea cum au atras lideri noi, centrele locale din ţară, am stat de vorbă cu Cătălin Catană (CL Tg. Mureş), Cornelia Miler (CL Brăila) şi Nicu Almaşi (CL „Mircea cel Bătrân”, Vâlcea). Ei ne-au oferit câteva sfaturi din experienţa lor. Vă invit să ascultaţi înregistrările telefonice de mai jos.


Apasa pe buton pentru a asculta primul interviu. Pentru a trece la urmatorul, apasa sageata dreapta.

 

Oricare ar fi metodele folosite, ai prezentat pe scurt ce facem noi şi ai trezit interesul. În acest moment, poţi chema toate persoanele interesate să le prezinţi pe îndelete ce este cercetăşia, la sediu. Echipa de lucru al proiectului “Scouting Seeds” a produs o unealtă ce să te ajute chiar pentru acest moment. Pachetul se cheamă „Mini-sesiuni de formare iniţială a adulţilor”. Dacă vrei, îl poţi solicita de la Elena Petrea (elena.petrea@scout.ro), coordonatoarea proiectului.

Ai găsit persoane dornice. „transformă-i” în lideri de cercetaşi

În primul rând, prezintă-le ce au de făcut. Te poţi folosi de fişe de post făcute la începutul campaniei tale pentru a înţelege mai repede detaliile locului ce-l vor ocupa şi pentru a nu uita să le transmiţi ceva.

Apoi, oferă-le posibilitatea de a participa la traininguri: stagiu de iniţiere, de pedagogie şi animaţie. Acestea sunt baza. Ele vor ajuta liderul să transmită magia cercetăşiei prin activităţi gândite pedagogic şi în moduri atractive. Sfat: stagiul de iniţiere îl poţi susţine chiar tu.

Pe urmă:

  • Permite-le să fie ajutori la întâlniri: ei vor vedea exact şi vor înţelege cum ne desfăşurăm noi activităţile, cum lucrăm cu copiii, cum ne jucăm cu ei. Noi, la cercetaşi, promovăm conceptul, dovedit în atâtea ocazii, de „învăţare prin acţiune”: la fiecare întâlnire, dă-le o responsabilitate – să facă un joc, să ţină un atelier – şi lasă-le timp să se pregătească.
  • Încurajează-i să participe la diferitele activităţi naţionale: campuri naţionale, festivaluri cercetăşeşti, proiecte naţionale. Vor vedea că suntem foarte mulţi, vor cunoaşte alţi lideri, vor călători. Totul va fi spre beneficiul lor şi indirect, al tău.

Marele secret al atragerii unui lider

Există un element mai important ca toate. Trebuie să-l ai în vedere pe toată durata campaniei de atragere lideri: pregătire, intervievare, formare şi implicare. Acesta este: tu nu atragi doar un lider, îţi faci un prieten nou.

Aceste sfaturi, nu pot spune că sunt complete. Nu sunt nici măcar o reţetă sigură de reuşită. Sunt doar metode ce le poţi aplica, idei ce le poţi urma. Totul se rezumă la a încerca ceea ce merge pentru tine.

Tu? Cum ai intrat la cercetaşi? Unde ai găsit alţi lideri?

 

Mulţumesc lui Cătălin Cătană, Nicu Almaşi, Cornelia Miler pentru că ne-au oferit din experienţa lor. Mulţumesc şi Mihaelei Ciobanu şi Laurei Hen pentru ajutorul acordat realizării acestui material şi Monicăi Jicmon pentru corectură.

Scris de Alin Pascaru

Membru al Centrului Local "Insula cercetaşilor" Bacău.

 

http://scout360.org/biblioteca-centrului-local#utm_source=roleader-ascro&utm_medium=e-mail&utm_content=biblioteca-centrului-local&utm_campaign=28-09-2012

Biblioteca centrului local

Sep 28 2011

Dropbox+cercetasiActivităţi, fişe de joc, proiecte, fişe de înscriere, procese verbale, suport de stagii. Multe materiale împrăştiate pe calculatorul diverşilor lideri ce au lucrat la ele, pe DVD-uri, pe mailuri. Ai ajuns vreodată să îţi pui o întrebare de genul “unde e fişa de 2% de anul trecut?” sau “parcă am făcut acum doi ani un dosar de prezentare cu care să ne ducem la presă”? Dacă da, înseamnă că ai nevoie să te organizezi cu toate materialele electronice şi cele printate.

Organizarea materialelor ne ajută:

  • avem mai mult timp pentru alte lucruri – nu mai creezi unele activităţi de la zero fiindcă nu le mai găseşti sau nu mai stai să cauţi pe la ce lider era scrisoarea către primărie pentru Festivalul Luminii;
  • să evoluăm folosindu-ne de materialele create în alţi ani;
  • să fim un exemplu pentru liderii tineri ce vor veni şi pentru copiii noştri.

Dropbox – o aplicaţie pentru organizarea ta

Dropbox este o aplicaţie ce îţi permite să împărtăşeşti cu ceilalţi lideri un folder de pe calculatorul tău. Pe scurt, fiecare lider va avea un folder ce va conţine aceleaşi fişiere pe care le au şi ceilalţi lideri. Dacă unul dintre voi vrea să adauge o fişă de joc acolo, în foarte scurt timp, toţi vor avea pe calculatorul lor acea fişă de joc.

La ce va ajuta acest program?

  • acces la toată baza de date a centrului local:
    • puteţi ţine un centralizator al tuturor membrilor centrului local;
    • proiectele anuale: Ordinul Cadoului Fermecat, Festivalul Luminii, Lumina de la Bethleem, 2%, Internaţional Awards, Land of Adventure, campul de vară al CL. Acestea sunt doar exemple la care puteţi avea într-un singur loc toate documentele folosite în decursul unui an;
    • întâlniri săptămânale: toţi liderii dintr-o unitate au acces la fişele de întâlnire;
    • documentele secretariatului: procese verbale ale consiliului centrului local, fişe de înscriere, contacte.
  • colaborare: liderii pot modifica fişele de întâlnire, pe calculatorul lor, cu 3 zile înainte de întâlnire şi toţi văd modificările aproape în timp real. Sau un lider are de creat un comunicat de presă. Toţi vor vedea exact când şi-a terminat treaba şi vor putea aduce îmbunătăţiri;
  • stocarea tuturor documentelor pe un server pentru o copie de siguranţă (backup);
  • accesul la documentele din baza de date de pe orice alt calculator pe baza numelui şi parolei personale, fără a fi nevoit să îţi instalezi programul. Să ne întoarcem la exemplul de mai sus, cel cu fişele de întâlnire: liderii, odată ce au ajuns la sediu, se conectează la internet, descarcă fişa de întâlnire din bibliotecă şi o printează. În acest fel, se pot asigura că programul se desfăşoară în ordinea în care au gândit-o şi nu uită ceva.

Acestea sunt câteva exemple la care te poţi folosi de acest program. Poţi să-i găseşti tu şi alte implementări pentru noi, cercetaşii.

Am găsit pe youtube o prezentare faină, în engleză, a acestei aplicaţii. Prezintă rolul şi diferite exemple de utilizare.

Folosirea programului

Programul este gratuit pentru o găzduire de 2GB – destul de mult pentru documente. Biblioteca mea ocupă o treime din acest spaţiu şi are destul de multe documente. Atenţie totuşi la fotografii şi filmuleţe: acestea ocupă mult mai mult faţă de documente şi îţi pot umple spaţiul destul de repede.
Pentru a începe să foloseşti acest program:

  1. Organizarea folderelorintră pe Dropbox.com şi fă-ţi un cont;
  2. vei ajunge să descarci programul. Instalează-l. Programul se va deschide o dată cu calculatorul pentru a ţine sincronizat folderul tău cu cel de pe server;
  3. în calculatorul tău a fost creat un folder numit „Dropbox”. Intră în el. Pentru a avea un folder de colaborare:
    1. crează un folder numit „Biblioteca centrului local”, de exemplu;
    2. dă click stânga > Dropbox > Share this folder. Se deschide o fereastră;
    3. în câmpul “Invite collaborators to this folder” introdu adresele de mail ale liderilor. Opţional, le poţi trimite şi un mesaj odată cu invitaţia.
  4. gata: din acest moment, orice document sau folder vei pune în bibliotecă, serverul îl va urca pe internet şi mai apoi îl va descărca pe calculatorul celorlalţi lideri. Începe să pui organizat aici tot ce vrei să împărtăşeşti cu ceilalţi.

Bonus: poţi să-ţi măreşti spaţiul personal până la 10GB. Pentru asta, recomandă altor prieteni programul. Pentru fiecare prieten ce şi-a făcut cont la el şi şi-a instalat programul, tu vei primi 250 Mb.

 Concluzii

Dropbox lasă lumea un pic mai bună fiindcă te ajută să fii mai organizat şi să colaborezi mai uşor cu liderii tăi. Asta duce la o uşurare a muncii tale de lider, la o relaxare (spre deosebire de alternativa de a fi dezorganizat, de a nu ştii unde să cauţi diferite elemente şi de a pierde timpul) şi prin urmare, la oferirea copiilor a unor programe mai bune, susţinute de lideri motivaţi.

Tu? Cum te organizezi?

Mulţumesc Monicăi Jicmon pentru corectură.

Scris de Alin Pascaru

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariile sint moderate!

ShareThis

Notiţă: Site-ul oficial al cercetaşilor sibieni, cu programe şi activităţi, legături etc. s-a mutat la adresa: scouts.ro.
Aici te afli pe un blog de uz intern şi neoficial al cercetaşilor sibieni, cu resurse din domeniile interesante pentru ei sau părinţii lor.

Publicitate

sigur.info-internet mai sigur pentru copii

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
what is my ip address?