joi, 7 iulie 2011

Ceva de ascuns | Jurnalul National | Jurnalul National

 
 

Ceva de ascuns

7 iulie 2011
Există medii profesionale în care oa­menii au ceva de ascuns. Se poa­te spune şi altfel, că în aceste me­dii oamenii îşi controlează foarte atent curiozitatea. Nu caută, de teamă să nu găsească. Ce rost are să te împovărezi cu secretele altora? Ce rost are să afli de nişte grozăvii fără  soluţie? Pe câţiva din colegii de redacţie, cu care am lucrat  ani de-a rândul, i-am uitat vrând să nu-i ţin minte de îndată ce ne-am despărţit. I-am uitat, pentru că vecinătatea lor mă încărca obositor cu grija zilei în care aveam să le cunosc drama şi mă voi simţi vinovat pentru ceva ce nu avea rezolvarea la mine.

Cunoaşterea dă şi simţăminte parazitare nu doar satisfacţii. Şi în ştiinţe, cunoşti tot mai mult, ca să înţelegi, în sfârşit, cât de limitate îţi sunt putinţele. Munceşti mult, ca să descoperi că, oricât de mult ai şti, în ce te priveşte e tot puţin.

Abia la moartea unui fost coleg am realizat de ce trecea el drept un ciudat şi un neadaptabil. Ciudăţenia consta în faptul că, odată angajat la un ziar, după un şir de străduinţi personale şi ajutoare de la alţii, accepta tot felul de trebi negazetăreşti, numai să nu fie pus să scrie. Se zburlea, orice ai fi discutat cu el. Părea să aibă un drept natural de revendicări, pe care şi-l reprima. Rămânea întotdeauna, în relaţia cu el, ceva important nespus. De un om care se fereşte de tine şi e bănuitor, oricâtă deschidere i-ai dovedi e mai bine să nu insişti cu deschiderea. De fapt, în relaţia cu toţi ceilalţi colegi încăpea şi o bănuială, un vizavi confuz la rădăcina căruia nu era cuminte să scormoneşti.

După 1990, multe biografii de co­legi s-au desluşit: cutare era ne­potul unui mahăr şi astfel se explica parcursul său în ciuda unor me­rite profesionale modeste în posturi de conducere, cutare era ofiţer aco­perit, cutare avea pe conştiinţă via­ţa unui om. Cele mai multe des­luşiri la 1990 interesau însă "origi­nea socială". Nu eram puţini cei cu po­veşti de familie care ne făcuseră vul­nerabili ca "ziarişti comunişti". Scriam noi bine, e drept, dar toţi aveam ceva de evitat în trecut, aveam nişte nevoi de revanşă mocnind de decenii, toţi speram într-un timp al recuperării şi al ieşirii la lumină.

Despre colegul plecat dintre vii s-au spus câteva lucruri rele, lu­cruri ce păreau să motiveze mul­te din ciudăţeniile şi din în­dă­răt­ni­ciile lui profesionale. Acum, când nu mai e am aflat adevărul care-i marcase viaţa, care îl rodea şi-l făcea de neînţeles: părinţii săi în­fruntaseră bolşevismul anilor de după război şi plătiseră cumplit pen­tru pilda de demnitate ce-o ofe­ri­seră comunităţii.

Dumnezeu să ne ierte, dacă va voi, şi pentru tot ce n-am ştiut ori n-am vrut să ştim unii despre alţii!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariile sint moderate!

ShareThis

Notiţă: Site-ul oficial al cercetaşilor sibieni, cu programe şi activităţi, legături etc. s-a mutat la adresa: scouts.ro.
Aici te afli pe un blog de uz intern şi neoficial al cercetaşilor sibieni, cu resurse din domeniile interesante pentru ei sau părinţii lor.

Publicitate

sigur.info-internet mai sigur pentru copii

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
what is my ip address?