Calendarul popular al românilor. Poveşti nemaiauzite despre străvechi zeităţi de pe la noi
În vechime, anul era împărţit în două anotimpuri: vara, cu începere de Alexii (17 martie) şi iarna, ce vine o dată cu "închiderea pământului", la 14 septembrie
Autor: IULIA GORNEANU
Chiar dacă biserica a adus un calendar creştin-ortodox respectat astăzi în toate comunităţile tradiţionale, nu trebuie să uităm că în spatele multor sfinţi creştini se ascund divinităţi mito-folclorice autohtone, ale căror poveşti aşteaptă să fie dezlegate pentru a recupera întreaga dimensiune identitară a poporului român.
Vom încerca o prezentare a celor mai importante sărbători din Calendarul Popular al Românilor, marcat de renaşterea ciclică a Zeul An, de mersul Soarelui prin zodiac, de orologii cosmice ce nasc scenarii şi făpturi mitice, acte de divinaţie şi propiţiere, ceremonialuri şi ritualuri ancestrale. Vom vedea cum Timpul ia chipul unor divinităţi tinere la început de an (Sânvasii, Dragobete, Sântoader, Sângiorz, Floriile, Sânzienele, Ielele), apoi se maturizează (Sântilie, Sâmedru, Sântandrei, Sfânta Vineri, Inătoarea, Crăciuneasa), devenind Moş/Babă la sfârşit de an (Moş Niculae, Moş Ajun, Moş Crăciun, Baba Dochia), cu precizarea că, de-a lungul vremii, început de An Nou au fost şi zilele de 25 decembrie şi 1 martie.
Anul Nou al vremurilor noastre a început sub semnul Bobotezii şi al Sântionului, zile ale purificării prin apă şi foc ce închid cercul Sărbătorilor de iarnă. Ne aflăm sub protecţia lui Ianus, zeul cu două feţe – una întoarsă spre anul care a trecut, iar cealaltă îndreptată spre anul ce tocmai a venit. El ne va aduce Miezul Iernii şi Circovii de Iarnă, deschizând totodată ciclul de sărbători consacrate Lupilor: Sâmpetru de Iarnă, (16 ianuarie), Filipii de Iarnă (25 ianuarie), Filip Şchiopul (31 ianuarie). Pendulând între benefic şi malefic, patron al iernii înfrigurate şi animal totem al dacilor, Lupul este venerat în calendarul popular al românilor, fiindu-i închinate anual peste treizeci de sărbători.
Urmează luna lui Faur, cel mai mic şi schimbător dintre copiii Zeului An. Patronează Martinii de iarnă, sărbătoare dedicată Ursului, animal fabulos din mitologia noastră, care schimbă anotimpurile odată cu ritmul hibernării sale şi în deplin acord cu constelaţia ce-i poartă numele: Ursa Mare. Tot în Făurar sunt veneraţi sfinţi protectori ai bolilor fără de leac printre care Haralambie, păzitorul ciumei (10 februarie), precum şi enigmaticul Dragobete
(24 februarie) considerat "cap de primăvară". Aceasta este ziua în care ia sfârşit lunga noapte de iarnă, deschisă la Sântandrei de alaiul zânelor Crăiesei Eftepir şi încheiată acum cu alaiul lui Dragomir cel beat de dragoste, în ziua împerecherii păsărilor pădurii.
Pe 27 februarie se deschide Postul Sfintelor Paşti, cel mai mare praznic ortodox, celebrat anul acesta pe 15 aprilie. Săptămâna premergătoare Lăsatului de Sec poartă numele de Săptămâna Albă, pentru că se renunţă deja la consumul cărnii. I se mai spune şi Săptămâna Nebunilor deoarece numai nebunii, proştii şi urâţii satului lasă nunta până în pragul Postului Mare. Începutul Postului aduce cu sine un interval de zile festive cunoscut sub numele de Săptămâna Cailor lui Sântoader. Spirit demoniac, restrictiv şi agresiv, Sântoader îşi trimite şapte nopţi la rând herghelia divină la casele în care fetele şi femeile nu-l cinstesc cum se cuvine, spre a le pedepsi cu cruzime. Jumătate oameni, jumătate cai, Sântoaderii pot fi alungaţi doar cu vrăji, iar pentru a scăpa de vizitele lor nocturne oamenii trebuie să respecte o serie de norme şi interdicţii. Calendarul popular cu dată mobilă cunoaşte o întreagă galerie de personaje mito-folclorice demoniace, care domină primele săptămâni de Post: Marţea Încuiată, Miercurea Strâmbă, Joi-Mărica etc.
Atât Calendarul roman cât şi un străvechi calendar agrar, consemnează ziua de 1 martie ca fiind început de An Nou. Este ziua în care firul vremii, tors de Baba Dochia, se împletea în culorile celor două anotimpuri: alb şi negru, iarnă şi vară, zi şi noapte, moarte şi viaţă. Vreme înainte, cele două fire răsucite de lână albă şi neagră se dăruiau atunci când pe cerul lui Mart strălucea Luna Nouă. Apoi firul negru a fost înlocuit cu cel roşu, spre a fi dăruit de 1 martie, înainte de răsăritul Soarelui, în chip de mărţişor.
Ce-a de-a patra lună a anului, Prier, se deschide cu o zi enigmatică şi zurlie, situată sub semnul ludicului, al amăgirii, al jocului. Nu se ştie ce vechime are "păcălitul" de la 1 Aprilie, nici dacă a apărut la noi sau a fost împrumutat, însă cu siguranţă este consecinţa vremii înşelătoare a acestei luni, înscriindu-se totodată într-un străvechi scenariu ritual de înnoire a timpului, în care oamenii se jucau cu ei şi cu lumea, explorând forţa lucrurilor făcute pe dos la început de an nou roman. Urmează o sărbătoare interesantă, Sâmbăta lui Lazăr (7 aprilie), grefată şi ea pe incantaţiile unui ceremonial de renaştere a naturii, prin moartea şi învierea unui zeu autohton al vegetaţiei: Lăzărel/Lazăr/Lăzărică.
Una dintre cele mai aşteptate duminici de peste an este cea a Floriilor (8 aprilie), ziua tuturor florilor. Sărbătoarea, astăzi eminamente creştină, poartă amintirea vechilor festivităţi romane dedicate zeiţei Flora, cea care aducea primăvara şi dăruia oamenilor mierea, împreună cu toate seminţele florilor.
În ultima săptămână a Postului, numită Săptămâna Patimilor, timpul se degradează progresiv, sufletele morţilor se întorc acasă, iar Mântuitorul este trădat, chinuit şi ucis. După trei zile de haos şi întuneric, în care omenirea rămâne fără protecţie divină, se înfăptuieşte miracolul Învierii Domnului (15 aprilie), urmat de actele de purificare din Săptămâna Luminată. În toată această perioadă se fac sacrificii animale, se prepară alimente rituale, se aprind lumini, se crede că animalele vorbesc şi comorile ard. Ceea ce se cunoaşte mai puţin este faptul că, la fel ca în cazul tuturor sărbătorilor de la noi, şi în această zi miracolul Învierii lui Iisus Hristos s-a suprapus peste rituri străvechi de renaştere şi reînviere, provocate de explozia de lumină şi viaţă a primăverii. Nu întâmplător, opt zile mai târziu, pe 23 aprilie este sărbătorit Sângiorz, "sfântul ăl mai mare peste câmpuri", protector al cirezilor şi turmelor. Arhetip al vechilor eroi civilizatori, este considerat, alături de Sâmedru, "străjer al timpului", cel care deschide Anul Nou Pastoral, împărţindu-l în două anotimpuri: vară şi iarnă.
A treia săptămână de după Paşti (30 aprilie – 6 mai) aduce unele dintre cele mai fascinante şi misterioase obiceiuri din Calendarul popular al Românilor: Paparudele şi Caloianul. Studii etnologice comparate au demonstrat că în vechime acestea au constituit ritualuri de iniţiere pentru tinerele fete, care, în timp, s-au transformat în ceremonialuri agrare de primăvară.
Rusaliile (3 iunie), sărbătoare ţinută cu mare fast la 50 de zile după Sfintele Paşti, se regăseşte în mitologia romană ca zi în care se aduceau ofrande florale sufletelor celor plecaţi. Preluată de geto-daci, această sărbătoare italică a rozelor suportă transformări sub influenţa cultului solar, Rusaliile fiind imaginate drept zâne moarte fecioare care, după ce îşi părăsesc mormintele în Joia Mare şi petrec Paştile cu cei vii, nu mai vor să se întoarcă în lumea lor. Ţăranii se tem nespus de ele, le aduc ofrande, poartă pelin la brâu şi usturoi în sân, înfig un craniu de cal în stâlpul porţii şi intră în jocul magico-ritual al Căluşului, convinşi că doar aşa le pot îmblânzi şi trimite de unde au venit.
Sărbătorile verii
La 40 de zile după Înviere, Calendarul Creştin prăznuieşte marea sărbătoare a Înălţării Domului, iar Calendarul Popular – Ispasul şi Paştile Cailor, încheind astfel ciclul sărbătorilor pascale. Urmează ultima săptămână importantă a calendarului mobil (11-17 iunie), o săptămână în care fiecare zi poartă un nume, iar numele ei, până nu demult, era respectat şi temut: Lunea încurcată, Marţea Trăsnetelor, Miercurea Strâmbă, Joia Mânioasă...
Imediat după solstiţiul de vară, moment ce marchează apogeul drumului solar, vin Sânzienele cu noaptea magică a cerurilor deschise şi a dragostei. Sărbătoare solară şi lunară totodată, rămâne tributară atât focului, prin făcliile aprinse de feciori şi rotite după cum merge Soarele pe cer, cât şi apei, prin ritualul scăldării în rouă, practicat de tinerele fete. I se mai spune Drăgaica, Ziua Soarelui, Ursina, şi are loc pe 24 iunie.
Zeii focului
Urmează luna lui Cuptor, a spicelor coapte şi a secerişului, a Racului ce dă înapoi ca zilele de după solstiţiu, a Leului mândru cu coama de aur. Patronul suprem al acestei luni e justiţiarul Sântilie, zeitate solară ce se preumblă pe cer într-o trăsură cu roţi de foc, purtată de cai înaripaţi şi trăsneşte dracii descărcând fulgere din bici. Celebrat pe 20 iulie, este anunţat încă de la începutul lunii prin Ana-Foca (1 iulie) şi sărbătoarea Pricopul (8 iulie), zi în care se crede că s-a înecat Luna pe când trecea o punte de ceară, încercând să ajungă la Soare spre a-i fi mireasă. Urmează Ciurica, o divinitate cumplit de răzbunătoare, apoi Circovii de Vară, Pâliile (19 iulie), Sfântul Foca (23 iulie), Ilie Pălie (21 iulie) şi Pantelimon (27 iulie). Este perioada cea mai toridă a anului, marcată de nenumărate şi severe interdicţii de muncă, cu scopul de a feri recolta de primejdia secetei şi a focului, iar oamenii de "beteşuguri arzătoare".
Început de An Nou Biblic
Calendarul Popular îi atribuie primei zile a lunii lui Gustar străvechi valenţe totemice. Ziua Ursului, împuiatul Urşilor, sunt denumiri care au ajuns până la noi, relicve ale unor sărbători precreştine care coincideau cu începerea perioadei de împerechere a urşilor. Totodată, este ultima zi în care se mai poate lua mierea din stupi, acest aliment sacru din vechime căpătând în astă zi proprietăţi apotropaice şi de vindecare. Pentru creştinii ortodocşi, 1 august înseamnă începerea Postului Sântămăriei Mari, iar ziua de 6 august le aduce Schimbarea la Faţă a Mântuitorului, revelare a esenţei Sale divine. La fel ca în cazul tuturor marilor zile de peste an, sărbătoarea s-a suprapus peste una mai veche, Probejenia, zi în care se schimbă culoarea codrului, se răcesc apele, copacii plâng pentru că nu-şi mai văd crescând lăstarii, iar berzele pleacă purtând pe aripile lor rândunelele...
Pregătită printr-un post cu reguli stricte în care se fac pelerinaje la mănăstirile cu hramul Adormirii Maicii Domnului şi se pomenesc morţii, Sântămăria Mare luminează data de 15 august a Calendarului Românilor. Până pe 8 septembrie, de Naşterea Precestei (Sântămăria Mică), avem un interval de timp extrem de dinamic numit "între Sântămării", în care este situat şi Anul Nou Biblic, cu începere la 1 septembrie, când se presupune că a început Facerea Lumii. Este perioada în care se pregătesc stupii pentru iernat, se leagă magic viţa-de-vie pentru a nu fi prădată de păsări, se încep semănăturile de toamnă, se coboară oile de la munte...
Ziua Şarpelui, prag între vară şi iarnă
Marea sărbătoare ortodoxă prăznuită pe 14 septembrie, Înălţarea Sfintei Cruci, este consemnată în Calendarul Popular sub numele de Ziua Şarpelui, prag între vară şi iarnă, guvernat de nenumărate legende şi ritualuri străvechi în care amintirea animalului totem este încă vie. În vechime anul era împărţit în două anotimpuri: vara, cu începere de Alexii (17 martie) şi iarna, ce vine o dată cu "închiderea pământului", la 14 septembrie. Situate în preajma echinocţiilor de primăvară şi toamnă, ambele sărbători se situează sub semnul şarpelui, zeitate preistorică ce marchează pragurile dintre cele două anotimpuri principale, prin intrarea şi ieşirea din hibernare. Datorită faptului că îşi schimbă pielea, şarpele este considerat simbolul renaşterii ciclice a naturii, a vieţii care se reînnoieşte, a eternităţii.
Despre Brumărel se spune că ar fi un fecior frumos cu inima de gheaţă şi că atunci când trece călare peste dealuri, munţi şi câmpii, iarba îngălbeneşte în urma lui, copacii îşi leapădă frunzele, florile mor. În Calendarul Popular al Românilor prima săptămână a lunii octombrie se cheamă "Săptămâna lui Procoavă", după numele sfântului care acoperă iarna pământul cu zăpadă, celei de-a doua i se spune "Săptămâna Satului" şi stă sub semnul lucrului din gospodărie, cea de-a treia e cunoscută ca "Săptămână a Lucinului", în amintirea zeului protector al lupilor, iar ultima e Săptămâna lui Sâmedru, zeitate însemnată a Panteonului românesc, peste care s-a suprapus praznicul Sfântului Mucenic Dimitrie.
Lăsatul Secului de Dulcele Toamnei
Lunii noiembrie i se spune Brumar, Promorar sau Vinar. Este vremea în care mustul se transformă în vin, licoarea beţiilor rituale închinate zeului trac Dionysos. Una dintre cele mai importante sărbători este Soborul Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavril, numită în Calendarul Popular "Arhanghelii". În satele noastre sărbătoarea ţine trei zile, de pe 8 până pe 10 noiembrie, timp sacru în care femeile împart de pomană, aprind lumânări şi îndeplinesc rânduiala cuvenită Moşilor de Arhangheli.
Vestind nu numai Naşterea Mântuitorului ci şi sfârşitul anului, Postul Crăciunului poartă amprenta unor străvechi sărbători solare dominate de ritualuri de purificare, de magie premaritală, de numeroase practici oraculare şi de propiţiere. Lăsatul Secului de Dulcele Toamnei are loc pe 13 noiembrie, zi hotar ce deschide un interval de timp marcat de o intensă sacralitate. Cele mai importante sărbători ale postului lui Brumar sunt Ovidenia (21 noiembrie), când comorile ascunse ard cu flacără albastră, cerurile se deschid, fetele îşi pot vedea ursitul iar femeile dau de pomană "lumina de veci", şi Sântandreiul (30 noiembrie), ce stă sub semnul vrăjilor şi al practicilor magice de alungare a strigoilor.
Timpul îmbătrânit adună colindătorii
În Calendarul Popular, lunii Decembrie, se spune "Indrea", "Undrea" sau "Andrea" şi este cea care patronează sărbătorile în cinstea morţii şi renaşterii Zeului An. Timpul îmbătrânit adună colindătorii în ziua de Moş Nicolae pentru a ordona haosul provocat de agonia sa. Eficienţa rituală a colindelor este de netăgăduit. Bătrânul An moare şi renaşte de Crăciun, reface echilibrul lumii şi al vieţii, revigorează timpul şi fertilizează pământul, iar în drumul lui circular şi fără de sfârşit adună poveşti nemaiauzite despre străvechi zeităţi autohtone, despre timpul cel mai bun pentru culesul plantelor magice, pentru peţit şi logodit, pentru aflarea ursitei şi dezlegarea norocului...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile sint moderate!