Proteste împotriva eliminării troleibuzelor
21 Octombrie 2009 17:07 | *Sibiu
<http://www.turnulsfatului.ro/domeniu/Sibiu>*
Traian Deleanu <http://www.turnulsfatului.ro/maimult.php?autor=13>
<http://www.turnulsfatului.ro/data/2009-10-21/875.jpg>
*Asociaţia Transira solicită administraţiei locale şi societăţii civile
să oprească proiectul de hotărâre a Consiliului Local prin care se
urmăreşte eliminarea troleibuzelor din transportul public al Sibiului.*
"Proiectul, dacă va fi aprobat de consilierii locali, consfiinţeste
distrugerea transportului ecologic cu troleibuze, distrugere începută
încă din anul 2006, asupra căreia am atras atenţia în mod repetat", se
arată într-un comunicat de presă semnat de Silviu Sîntea, preşedintele
Transira. Potrivit acestuia, la ora actuală reţeaua de troleibuze din
Sibiu măsoară cca 24 km cale simplă de rulare şi este folosită de şapte
troleibuze. Valoarea acestei infrastructuri este calculată de Sîntea la
aproximativ un milion de euro. " Ce este mai viabil: să desfiinţăm
infrastructura existentă (valoarea acesteia, finanţată cu bani publici,
este de cca 1 milion euro) sau să alocăm fonduri pentru modernizarea
infrastructurii? Ultima achiziţie de troleibuze s-a înregistrat în anul
2003 iar troleibuzele aveau deja peste 20 de ani de exploatare. Să nu
uităm totuşi că durata de viaţă a unui troleibuz este de 25-35 ani iar
cea a unui autobuz este de 8 ani. De aceea se află în circulaţie (la
Salzburg, de exemplu), troleibuze ce au parcurs peste 1 milion de
kilometri). Însă, actuala conducere a SC Tursib SA nu a solicitat
niciodată fonduri pentru achiziţionarea unor troleibuze noi", mai arată
Sîntea. Potrivit lui, "tronsoanele reţelei de troleibuz Han Dumbrava –
Cimitir – calea Dumbrăvii – str. Constituţiei şi bv. Spitalelor – calea
Gusteriţei (pod CFR) – Balanţa I sunt noi. Reţea nouă de troleibuz se
află şi pe str. Gh. Dima, giratoriu E. Bieltz, giratoriu Rahovei, str.
Târgu Fânului, str. Râului. Reţea de troleibuz aflată în stare bună
există şi pe tronsoanele Valea Aurie – Ştrand, Bricomat – şoseaua Alba
Iulia (str. Malului), str. Avrig şi str. Argeşului, Balanţa I – str.
Oţelarilor – str. Semaforului – Str. Rahovei. De asemenea există
infrastructura necesară pentru montarea reţelei de troleibuz pe str.
Ştefan cel Mare – str. Bâlea şi bul. Vasile Milea - şoseaua Alba Iulia.
Consiliul Local a alocat, începând cu anul 2005, 10 miliarde lei vechi
pentru modernizarea reţelei de troleibuz, bani publici în pericol de a
fi risipiţi".
Motivele menţinerii troleibuzelor
Troleibuzele în municipiul Sibiu înseamnă:
Mediu
-Vehicule "zero emisii". Folosind 30 de troleibuze, nu poluezi atmosfera
cu 2500 tone dioxid de carbon, cu oxizi de azot şi sulf;
-Foloseşti curent electric obţinut din energie hidro sau alt tip de
energie regenerabilă;
-Reduci poluarea generată de traficul auto (un sistem performant de
transport public presupune că nu foloseşti în oraş autoturismul
personal) şi elimini "tunelul de poluare" din aglomerarea urbană.
Economie
-Durată mare de viaţă şi consum energetic scăzut;
-Cheltuieli de întreţinere şi exploatare mici;
-Infrastructură electrică existentă;
-Finanţare prin Programul Operational Regional pentru
extinderea/modernizarea reţelei de troleibuz, contribuţia
municipalităţii fiind de 2% din valoarea proiectului;
-Posibilitatea achiziţionării troleibuzelor noi prin împrumut BERD.
Tradiţie
-Sibiul a fost primul oraş din România ce a avut troleibuz. Un neamţ,
Carl Wolff, a introdus folosirea energiei electrice (iluminat public,
troleibuz, tramvai). Sperăm că un alt neamţ, Klaus Iohannis, va
moderniza transportul electric;
-Sibiul nu este un târguşor prăfuit de autobuze ci unul dintre cele 344
de oraşe din întreaga lume ce au troleibuz şi unul dintre cele 320 oraşe
ce au tramvai;
-Există atât specialişti (mediu universitar, alte instituţii) cât şi
potenţial hidroenergetic.
Sursa: Asociaţia Transira
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile sint moderate!