Fără nicio discuţie mai amplă în spaţiul public, consilierii locali ai Sibiului au aprobat solicitarea Tursib de a renunţa la utilizarea troleibuzelor.
Urmarea imediată a acestei decizii - parcul auto are nevoie de alte zece autobuze. Pentru care, evident, mai e nevoie de un împrumut de două milioane de la BERD. De unde au mai fost împrumutate cinci milioane de euro, pentru achiziţionarea, în 2007, a 35 de noi autobuze BMC şi MAN.
Două milioane de euro va mai împrumuta Tursib, societatea de transport în comun din Sibiu, de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Scopul: cumpărarea a încă zece autobuze, diesel Euro5, fiecare cu o capacitate de aproximativ 100 de persoane.
Creditul, negarantat de municipalitate, va impune, însă, societăţii de transport din Sibiu o serie întreagă de interdicţii.
Creditul cu o dobândă de 4,25% pe an, indexabilă în unele situaţii invocate de Bancă, va fi rambursat în 33 de rate trimestriale egale (sau pe cât posibil egale). Prima rată va fi plătită pe 20 iunie 2011, iar ultima ar urma să fie achitată în 20 iunie 2019. Tursib va trebui să plătească anual un comision de angajament de 0,5% pe an din suma din credit care nu a fost trasă sau anulată.
Până atunci, potrivit contractului care urmează să fie semnat între Tursib şi BERD, cele zece autobuze vor fi constituite garanţie de prim rang în favoarea băncii. Tot prin actul ce va fi semnat între directorul Tursib, Adrian Popa, şi reprezentanţii BERD, societatea sibiană se angajează ca pe perioada creditului să nu înfiinţeze nicio filială şi să nu contracteze alte credite, "investiţii sau depozite (cu excepţia depozitelor din cursul normal al activităţii la bănci reputate)". În plus, prin acelaşi contract de credit Tursib susţine că "nu va vinde, transfera, închiria şi nu va dispune în niciun alt mod de totalitatea bunurilor sale sau de o parte importantă din acestea şi nu se va angaja şi nu va permite să aibă loc nicio fuziune, consolidare sau reorganizare". Creditul ce urmează a fi accesat de Tursib urmează altora: unul de la BCR în valoare de 1,4 milioane de lei şi unul accesat de Municipalitate, în valoare de zece milioane de euro.
648.000 de lei pentru mediu
Tursib s-a angajat în faţa BERD să respecte şi un plan de acţiune în domeniul mediului înconjurător. Cea mai costisitoare măsură este modernizarea staţiei de spălare, aproximativ 300.000 de lei, cu scopul de a "elimina la maximum reziduurile petroliere care ajung în sol prin sistemul public de canalizare". Alţi 123.000 de lei sunt prevăzuţi pentru achiziţionarea a 40 de dispozitive "super tech fuel saver", care au rolul de a reduce cu până la 75% emisiile poluante ale autovehiculelor, precum şi reducerea consumului de carburanţi. Înlocuirea celor două pompe de carburanţi ale Tursib are alocate 100.000 de lei, iar pentru reproiectarea sistemului de ventilaţie, 60.000 de lei. Pentru refacerea suprafeţei betonate din curtea Tursib urmează să fie cheltuiţi 50.000 de lei, iar pentru refacerea zonei verzi, 5.000 de lei.
Comisioane şi alte cheltuieli
Tursibul va trebui să plătească cel mult 15.000 de euro pentru "pregătirea, verificarea, negocierea, semnarea, înregistrarea şi legalizarea" contractului de credit.
În plus, "împrumutatul (adică Tursib) va plăti Băncii, în termen de 30 de zile lucrătoare, de la data transmiterii facturii pentru toate cheltuielile suplimentare, inclusiv costurile de călătorie, onorariile şi cheltuielile specialiştilor în domeniul mediului şi ale consultanţilor Băncii, efectuate de Bancă în legătură cu vizitele locaţiilor, considerate necesare de către Bancă pentru monitorizarea implementării Proiectului şi a performaneţelor de mediu".
De ce autobuze MAN?
Tursib intenţionează să cumpere autobuze MAN din cinci motive. Primul ţine de hala de service amenajată după standardele firmei respective, iar al doilea este legat de personalul specializat de MAN. "În perioada de garanţie şi post garanţie, autobuzele MAN s-au dovedit fiabile şi rezistente, înregistrând puţine defecţiuni în exploatare şi acelea având un caracter neesenţial. În activitatea de aprovizionare cu materiale şi piese de schimb MAN s-au creat deja surse de livrare avantajoase, depozitul central al reprezentanţei fiind amenajat la Sibiu", arată directorul Tursib, Adrian Popa, într-un document adresat consilierilor locali ai Sibiului. În fine, potrivit lui Popa, "călătorii sunt mulţumiţi de condiţiile confortabile oferite de autobuzele de această marcă, având un aspect interior şi exterior plăcut". Din cele 88 de autobuze ale Tursib, 28 sunt marca MAN, fabricate în 2007. Alte 40 sunt MAZ din 2002 - 2004, şapte sunt BMC din 2007, iar 13 sunt autobuze noneuro, de diferite mărci, fabricate între 1971 şi 1994.
Popa: troleibuzele nu sunt bune pentru Sibiu
La o conferinţă internaţională ce a avut loc la Ploieşti în primăvara acestui an, toate oraşele prezente au susţinut ideea unui transport urban cât mai inofensiv pentru mediu. Reprezentanţii companiei de transport public din Solingen, Germania, au prezentat chiar şi o statistică referitoare la costurile transportului public cu autobuze versus troleibuze, document din care rezultă că utilizarea troleibuzelor este mai ieftină. În cadrul respectivei conferinţe, directorul Tursib, Adrian Popa, a prezentat un studiu cu titlul "Dezavantajele troleibuzului în oraşul Sibiu". Din cele 20 de pagini ale prezentării realizate de Adrian Popa, singurele referiri la troleibuze sunt legate de "limitarea vitezei troleibuzelor datorită concepţiei reţelei de contact", respectiv de constatarea că există în parcul auto "autobuze şi troleibuze depăşite tehnic şi moral". Ca mic detaliu, pentru 2008 şi 2009, Tursib a cumpărat motorină de la Petrom în valoare de peste 11,23 milioane de lei.
Costuri comparative în utilizarea troleibuzelor şi a autobuzelor
Costuri pe kilometru Troleibuze Autobuze
Cheltuieli de operare 0,24 0,62
Costuri de întreţinere 0,36 0,37
Cheltuieli de capital 0,22 0,15
Costuri de achiziţie 0,82 1,14
Cheltuieli cu infrastructura 0,72 0,45
Total 1,54 1,58
Notă: sumele sunt exprimate în euro
Sursa: SWS, compania de transport local din Solingen
inca o parere
Avand mai multe informatii ca insider, va spun ca au dreptate cei de la Tursib. Trolebuzele ar trebui schimbate toate. Ele sunt foarte ineficiente atunci cand e vorba de reparatii de strazi, ele neputand fi redirectionate pe alte rute. Inca un factor este tinerea intregii retele sub tensiune (alimentata cu curent electric, produs din carbune; deci in nici un caz enviroment-friendly!), pentru doar 10 trolebuze. Nu este rentabil si de aceea s-a procedat la renuntarea lor. Eu personal salut idea. Repet, asta este doar parerea mea. (10:24:23)
danny
pentru "inca o parere" curentul electric se poate produce si din energia apei,nucleara,eoliana iar poluarea propriu-zisa nu s-ar produce in sibiu,ci in zona centralelor electrice. da,e adevarat ca se redirectioneaza greu troleibuzele in perioada lucrarilor la o strada,insa in vest nu vad ca asta sa fie o problema.in tarile vestice predomina metroul,tramvaiele si troleibuzele. In loc de 10 autobuze noi puteau fi cumparate 12 troleibuze noi(sunt mai ieftine). Cu acele 12 troleibuze + vreo 4 din cele vechi,dar care merg perfect, se putea asigura transportul pe 4 linii: T1,T2,T4 si T5!!!! (11:21:00)
Ciprian-electrician din Brasov
Chiar m-am saturat de toti care cred ca stiu ei tot, despre orice, oricand. Oricine dintre dumneavoastra daca ar gandi pur contabil, ar observa ca decizia luata de D.Popa este buna, dar daca ati pune problema din punctul unui manager ati observa ca este cea mai proasta decizie. In Salzburg Austria cu ceva ani in urma a existat o situatie asemanatoare Sibiului, decizia insa a fost luata de un adevarat manager. Avantaje, care ar fi putut fi valabile si in Sibiu, sunt :1 costuri mai reduse per/km , cu cat reteau este mai extinsa cu atat costurile scad. 2 eleminarea zgomotelor, autobuze sunt foarte zgomotoase 3 aer mai respirabil in oras 4 foarte important, impactul psihologic dat de prezenta liniilor de troleibuz care dau perceptia ca exista un transport public si ca din moment in moment va sosi in statie un troleibuz. Acest lucru ofera o siguranta calatorilor in privinta existentei acelui traseu.(poate pentru unii pare o chestie amuzanta dar in Salzburg acest lucru este astazi evident) acest lucru generand mai multi calatori, generand mai multe venituri, generand mai putine masini in trafic !!! 4 legat de costuri de achizitie, un autobuz identic echiapat cu un troleibuz costa aprox 200.000 iar un troleibuz 300.000. Un autobuz are o viata de maxim 15 ani iar un troleibuz 30 ani. De aici fiecare crede ce vrea. Legat de Brasov, cu cativa ani in urma s-a luat decizia desfintarii celor mai importante linii de troleibuz si inlocuirea acestora cu autobuze. Efecte: 1 viteza de transport a crescut doar pe hartie , in trafic autobuzele se comporta mai greu decat troleibuzele din cauza demarajului greoi 2. cresterea zgomotului si a poluarii , cu efecte extrem de grave asupra sanatatii locuitorilor,(suntem pe locul 1 la cancer in tara si tot felul de afectiuni datorate poluarii, stiati?) 3 un alt aspect extrem de grav: scaderea calatorilor si cresterea numarului de autovehicule in tafic, generand mai departe .. stiti ce . Este clar o decizie proasta, sper ca in viitorul apropriat sa se revina asupra acestei decizii si sa se investeasca in transportul ecologic. Acesta este viitorul, indiferent daca ne place sau nu. (16:26:55)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile sint moderate!