marți, 24 noiembrie 2009

Educaţia morală în învăţământul preuniversitar românesc. Propunere de modernizare.

Pe site-ul www.derlogea.ro găsim un proiect extraordinar!

http://www.derlogea.ro/index.php/2-educarea-caracterului/2-7-propunere-de-modernizare.html


2.7. Educaţia morală în învăţământul preuniversitar românesc.
Propunere de modernizare.

**

*/1. Prea mulţi dintre absolvenţii învăţământului preuniversitar
românesc suferă de două defecte esenţiale, care îi obligă să devină
necompetitivi în UE:/*
*/- Lipsa bunului simţ şi a bunei creşteri,/*
*/- Lipsa vigorii fizice.
/*
*/2. Ambele deficienţe ar putea fi corectate cu ajutorul unei altfel de
educaţii fizice, cu un conţinut modern - predată în orele deja
prevăzute în programă./*

*/3. În acest scop propun:/*
*/3.1. Schimbarea curriculei şcolare la disciplina „Educaţie fizică"
din învăţământul preuniversitar (gimnaziu şi liceu),/*
*/3.2. Schimbarea curriculei din învăţământul superior care formează
profesorii de educaţie fizică – pentru a putea să predea noua curriculă
şcolară./*


* 1. Problema concretă*

Statisticile arată că societatea şi naţiunea română sunt *codaşe* din
punctul de vedere al competivităţii internaţionale.

După părerea multor analişti, cauza acestei slăbiciuni este *lipsa
„caracterului"* la marea majoritate a concetăţenilor, şi nu lipsa
competenţelor profesionale. Este vorba de lipsa bunului simţ şi a
„educaţiei" (morale) - nu de lipsa „instrucţiei" (ştiinţifice etc.).
Aceasta se datorează unui şir de cauze, legate de evoluţia greşită a
societăţii: degradarea socială, iresponsabilizarea părinţilor, scăderea
calităţii corpului profesoral, degenerarea biologică şi altele.

În plus, la majoritatea populaţiei este de remarcat *nivelul scăzut al
sănătăţii şi capacităţii de efort fizic*, din cauze ca: sedentarismul,
obezitatea şi lipsa de educaţie igienică. De aceea, românii sunt
spectatori şi nu practicanţi ai sporturilor de sănătate iar priceperea
lor la autoapărare (împotriva violenţei etc.) stârneşte dipreţul oricui.

Din informaţiile publice rezultă că toate eforturile şi iniţiativele din
ultima vreme pentru reformarea învăţământului românesc s-au ocupat din
păcate (aproape) numai de componenta instrucţională şi *aproape deloc*
de cea educaţională, a formării caracterului.


* 2. Soluţia posibilă*

Chiar dacă majoritatea cauzelor pentru situaţia catastrofală a educaţiei
morale nu aparţin sistemului şcolar, acesta este totuşi locul cel mai
indicat pentru o intervenţie (sperăm) salvatoare.

*Noua concepţie* privind educaţia morală ar fi că formarea caracterului
nu se poate face fără implicarea corpului elevului. De aceea lecţiile
de dirigenţie sau de religie nu au dat rezultatele scontate. Toate
încercările de influenţare bazate exclusiv pe canalul educativ mintal au
dus la eşecurile pe care le vedem în jur.

Aceleaşi fenomene negative se constată şi în străinătate, atât în Vest
cât şi în Est. De aceea în ţări ca Anglia, SUA, Rusia, China, Japonia,
Singapore, Australia etc. a apărut în ultima vreme şi s-a dezvoltat cu
succes o nouă formă de *educaţie morală*, bazată pe folosirea unui nou
fel de *educaţie fizică (utilitară)*. Ea îmbină efortul fizic (sanogen)
cu activităţi formative ale caracterului. Lecţiile respective se
desfăşoară atât sub forma clasică, teoretic, cât şi sub forma
deprinderii practice a unor îndemânări şi cunoştinţe de:

* Prim ajutor în caz de accidente,
* Supravieţuire în caz de dezastre,
* Lucrul în echipă (team-building),
* Autoapărare contra violenţei şi agresiunilor,
* Educaţie civică – etică – morală.

Consider că aceeaşi soluţie va da rezultate bune şi în cazul ţării noastre.

Pentru mai multe informaţii vă rog să analizaţi *Anexa explicativă
alăturată
<http://www.derlogea.ro/documente/anexa_explicativa_invatamant.pdf> *şi
*acest site (www.derlogea.ro <http://www.derlogea.ro/>)*.


* 3. Propunerea practică*

*3.1. Schimbarea curriculei şcolare la disciplina „Educaţie fizică" din
învăţământul preuniversitar (gimnazii şi licee) pentru a cuprinde şi
competenţe utilitare şi deprinderi civice şi etice;*

*3.2. Schimbarea curriculei din învăţământul superior care formează
profesorii de educaţie fizică, pentru ca ei să poată preda noua
curriculă şcolară. *


Vă rog să analizaţi cele expuse şi să dispuneţi măsurile ce veţi
considera oportune.

Vă stau la dispoziţie pentru orice solicitare veţi considera necesară.

* Şerban Derlogea*
Profesor de Aikido
la *Centrul CASA pentru studierea educaţiei cu ajutorul Artelor Marţiale*
al *Universităţii din Bucureşti*

Email: serban AT derlogea.ro

10.03.2009

*Anexa explicativă
http://www.derlogea.ro/documente/anexa_explicativa_invatamant.pdf

--

Îţi recomandăm şi:

Viaţa şi opera educativă a lui Kurt Hahn, Outward Bound

http://www.derlogea.ro/index.php/component/content/article/110.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariile sint moderate!

ShareThis

Notiţă: Site-ul oficial al cercetaşilor sibieni, cu programe şi activităţi, legături etc. s-a mutat la adresa: scouts.ro.
Aici te afli pe un blog de uz intern şi neoficial al cercetaşilor sibieni, cu resurse din domeniile interesante pentru ei sau părinţii lor.

Publicitate

sigur.info-internet mai sigur pentru copii

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
what is my ip address?