De ce nu am asculta si noi ceea ce ne spun copiii, de ce nu i-am intreba si pe ei atunci cand cautam solutii la vreo problema care ii priveste?
Tineti minte povestea cu tirul blocat intr-un tunel in Franta pe care nimeni nu stia cum sa il scoata de acolo? Nimeni, in afara de un copil care le-a propus sa dezumfle rotile.
Dar copiii nu au idei doar in astfel de momente de criza izolate, ci au idei mai ales in problemele care ii afecteaza personal si isi doresc foarte mult ca aceste idei sa fie luate in seama de adulti.
Atunci cand ii cerem unui copil sa faca un anumit lucru el nu are decat doua variante: sa se supuna si sa faca acel lucru sau sa se opuna si sa nu-l faca. Insa nu simte ca el a contribuit cu ceva la decizia care il priveste. De aceea din ce in ce mai multi psihologi sugereaza ca metoda prin care putem avea succes intr-o proportie mult mai mare in educatia copiilor nostri este cea care ii implica si pe copii in generarea solutiilor posibile si rezolvarea problemelor.
Adele Faber si Elaine Mazlish, autoarele cursului pentru parinti „Cum sa vorbesti eficient copiilor", ne propun un model de rezolvare a problemelor in 5 pasi:
1. Ascultam ceea ce are de spus copilul in legatura cu situatia si ii aratam ca il intelegem.
2. Ii vorbim copilului despre ceea ce simtim noi in legatura cu acel lucru.
3. Invitam copilul la o sesiune de generare de idei impreuna cu noi.
4. Scriem toate ideile (ale lui si ale noastre) fara sa le evaluam.
5. Hotaram impreuna care idei raman valabile si o alegem pe cea pe care o vom pune in aplicare.
Un subiect propus pentru jocul de rol in care sa se aplice aceasta metoda in timpul cursului este cel in care un copil isi anunta parintii ca vrea sa renunte la lectiile de pian. Intamplator, una din
participantele la curs traise aceeasi experienta cand avea 10 ani si a povestit intregului grup cum s-a derulat:
- Mama, nu mai vreau sa fac lectii de pian!
- Cum poti sa spui
More: http://www.diperia.ro/2008/07/08/rezolvarea-problemelor-impreuna-cu-copiii/
(...)
- Si le faci mai lungi cu 30 de minute?- Da, le pot face chiar cu o ora mai lungi daca exersez impreuna cu o prietena. Fiindca asa nu m-as mai plictisi.- Ok, atunci vorbim cu profesoara sa gaseasca o eleva care isi doreste sa faca orele cu tine si sa schimbe ora de incepere.- Ce bine! Acum vreau sa fac lectii in continuare! Or sa imi placa si mai mult!
Cand veti aplica aceasta metoda cu copiii vostri vor fi uimiti la inceput, apoi vor fi incantati, iar voi veti fi placut surprinsi de bogatia lor de idei si de… dorinta lor de cooperare!
Autor: psih. Mihaela Zaharia, trainer Lateral Thinking™ & Six Thinking Hats®, Mind Master
Articol aparut in Business Woman Magazine Nr. 3 - www.businesswoman.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile sint moderate!