Comoara dacilor de la Piatra Roşie
Jan 20, 2013
Undeva departe, pe un vârf de deal dintr-un capăt de lume, într-o pădure bătrână şi înţeleaptă, doarme somn adânc o cetate dacică. Rotirea timpului o îmbracă în liliac sălbatic şi tufe de corni, în pulberile de aur ale fagilor şi în zăpezi albastre. Cândva, forfota dacilor umplea dealurile dimprejur şi pământul fremăta de tropote, dar astăzi, cetatea e cufundată într-un somn de veacuri, parcă vrăjită de o ursitoare rea.
Din când în când, arheologii sau hoţii de comori îi scot minunile la suprafaţă, dar parcă mai adânci devin misterul şi frumuseţea sa, cu fiecare lucru nou dezvăluit.
O nestemată în coroana regală a Daciei
Era în anul 1949, pe la începutul verii. O echipă de arheologi, condusă de Constantin Daicoviciu, urca panta anevoioasă a dealului Piatra Roşie, cu unelte şi provizii, îndreptându-se către una dintre gospodăriile din apropiere de cetate. Acolo urmau să-şi stabilească tabăra pentru următoarele două luni şi jumătate cei ce veniseră să dezgroape cetatea din uitare. Desfăşurată pe un vârf de deal, pe o suprafaţă deloc întinsă, cetatea de la Piatra Roşie se anunţa a fi o splendidă bijuterie din coroana regatului dac, uşor de cercetat într-o singură vară, datorită dimensiunilor sale reduse.
S-a săpat intensiv, cu o echipă numeroasă, s-au dezvelit zidurile şi turnurile cetăţii, precum şi clădirile de pe platou, şi s-au investigat câteva terase amenajate de daci. Obiectele descoperite au luat calea muzeului din Cluj: ceramică de diverse feluri, de la cea mai fină la cea obişnuită, arme, unelte, monede, dar şi obiecte de lux, care arată rafinamentul şi nivelul de trai al dacilor care au locuit în cetate.
Un candelabru de bronz cu trei braţe, de import, o mască de bronz cu figura unei divinităţi feminine, despre care s-a spus că ar putea fi Bendis, şi alte obiecte care ne sugerează doar puţin cum va fi arătat universul dacilor de la Piatra Roşie. Dar cel mai remarcabil obiect ce provine de la Piatra Roşie, şi care a ajuns un fel de emblemă a acestei cetăţi, avea să se descopere pe o terasă aflată imediat sub platoul cetăţii, în interiorul unei clădiri cu două încăperi.
Săpând pe lângă fundaţia de piatră, au fost descoperite câteva fragmente din tablă de fier forjat, frumos ornamentate. Reconstituirea obiectului ce fusese zdrobit de timp avea să ne înfăţişeze o minune a artei dacice: o piesă ovală sau rotundă din tablă de fier, având în mijloc reprezentat un bour, poate constituind învelişul unui scut de paradă, sau poate având un rol religios-decorativ.
De altfel, clădirea în care a fost descoperit obiectul era, după toate probabilităţile, o clădire de cult, aşa cum sugerează forma şi amplasarea construcţiei, inventarul său, dar şi o ramură a drumului pavat care duce la ea. Rămasă unicat până de curând, minunata operă de artă nu dădea nici un indiciu că ar fi provenit dintr-o serie întreagă de alte splendide obiecte din aceeaşi “familie”, rămase ascunse la Piatra Roşie.
Un roman poliţist
Dar lucrurile aveau să se schimbe spectaculos, după o jumătate de secol. În anul 2002, Piatra Roşie a fost călcată de tâlhari nelegiuiţi, hoţi de istorie, care au măturat întreaga suprafaţă a cetăţii cu detectoarele. La doar câţiva metri depărtare de clădirea cercetată în 1949, într-o groapă săpată în coasta dealului, fuseseră ascunse de daci alte câteva astfel de “scuturi”.
Detectorul de metale trebuie să fi semnalat cu insistenţă că în acel loc se află mult metal, iar cei care au săpat acolo în dispreţul legii probabil au fost uimiţi de ce au găsit: un “pachet” de discuri de fier, sudate între ele din pricina oxidării.
Piesele au luat calea străinătăţii, iar câteva au fost recuperate de statul român în anul 2011. Dar înainte de asta, în 2003, în cursul unei acţiuni de curăţare a cetăţii de vegetaţie, arheologii clujeni au descoperit, în groapa făcută de braconieri, câteva fragmente din marginea unui scut, dar şi fragmente din decorul interior, care sugerează că în medalionul central se afla reprezentat tot un animal ierbivor.
În anul 2011, în cursul unei expertize a gropii cu pricina, solicitată de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel a Tribunalului din Alba-Iulia, arheologii au găsit alte fragmente din marginea unui scut: nu mai exista nici un dubiu, din acea groapă fuseseră extrase discuri de fier forjat, ornamentate, din aceeaşi categorie de artefacte cu piesa descoperită în 1949.
O astfel de piesă fragmentară a ajuns la Muzeul Naţional de Istorie a Transilvaniei din Cluj-Napoca, prin donaţia unuia dintre vinovaţi, iar acum este în curs de restaurare. În medalionul său central este reprezentat un leu, iar dedesubt două gâşte. Alte patru discuri au ajuns în case de licitaţie din afara ţării. Două au fost recuperate în anul 2011 – unul având reprezentat în centru un grifon, iar altul un bour – şi se află la Muzeul Naţional de Istorie din Bucureşti, în vreme ce alte două sunt în curs de recuperare.
Iată povestea recuperării lor, spusă de domnul Procuror General al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia, dr. Augustin Lazăr: “La un moment dat, prin toamna anului 2002, doi tineri din jud. Hunedoara au contactat arheologi ai Muzeului Naţional al Unirii Alba Iulia, care săpau în acea vreme la Roşia Montană, pentru a le vorbi în legătură cu nişte scuturi care s-ar fi găsit la Piatra Roşie. Ei au oferit spre vânzare muzeului piesele respective, arătând specialiştilor un set de fotografii.
Imaginile cu scuturile fuseseră prezentate şi unor arheologi din Deva, apoi unor profesori de la Cluj. Specialiştii au remarcat că erau, într-adevăr, nişte artefacte extraordinare, şi că ar trebui recuperate, însă nici un muzeu nu avea suma pe care ei o cereau. La scurt timp, s-au sesizat despre această faptă ofiţerii specializaţi ai poliţiei judiciare din cadrul I.P.J. Hunedoara, însă persoanele implicate plecaseră între timp în Spania şi au rămas acolo.
Am aflat despre sustragerea scuturilor în anul 2006, după ce, cu un an înainte, am preluat ancheta privind furturile tezaurelor de la Sarmizegetusa Regia. Investigaţia necesita resurse superioare, ce au putut fi asigurate de procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia, coordonatorii unei echipe de ofiţeri specializaţi din cadrul Serviciului pentru protejarea patrimoniului cultural naţional, care funcţiona în acea perioadă în Inspectoratul General al Poliţiei Române.
S-au aprofundat cercetările cu privire la circumstanţele în care au fost sustrase aceste artefacte. Cu ocazia investigaţiilor efectuate asupra unui inculpat din Cluj, au fost identificate, între alte artefacte oferite spre vânzare, fragmente de scut, ce au fost predate de inculpat muzeului din Cluj, împreună cu cca 4000 de artefacte colectate de la braconierii siturilor arheologice, pentru valorificare ilegală pe piaţa internaţională a antichităţilor.
Aceste fragmente de scut au fost foarte utile ulterior, când investigatorii specializaţi au depistat pe internet celelalte scuturi aflate în vânzare la o casă de licitaţii din California. Noi am solicitat colegilor din SUA, prin cereri de comisie rogatorie internaţională, să facă investigaţii pentru localizarea şi recuperarea mai multor artefacte, între care şi scuturile în discuţie. Înainte să ajungă ei la nişte concluzii, un colecţionar din SUA ne-a semnalat, prin intermediul expertului german Barbara Deppert-Lippitz, că este posesorul unei perechi de astfel de scuturi, cumpărate cu factură de la o firmă legal înregistrată în SUA.
Posesorul arăta că a cumpărat artefactele ca persoană de bună-credinţă şi oferea scuturile spre a fi restituite proprietarului de drept, Statul Român, solicitând să fie despăgubit conform Convenţiei Unidroit, respectiv să-şi recupereze preţul plătit conform facturii, precum şi cheltuielile ocazionate de repatriere. Experţii români desemnaţi de Ministerul Culturii s-au prezentat la cabinetul expertului Barbara Deppert-Lippitz, la Frankfurt am Main, unde fuseseră depuse în custodie artefactele.
Le-au examinat şi s-au convins că sunt autentice, fiind similare pieselor care existau deja în colecţiile muzeale româneşti, respectiv similare celor ce fuseseră fotografiate şi prezentate arheologilor în 2002. Prin cerere de comisie rogatorie internaţională executată de autorităţile germane din landul Hessa, scuturile au fost recuperate de autorităţile române, în primăvara anului 2011, împreună cu un lot de artefacte sustrase din siturile Munţilor Orăştiei, care mai cuprindea: 202 monede Koson din argint, 27 de monede pseudo-Lysimah din aur şi o brăţară de aur. Am intrat astfel şi în posesia actelor de cumpărare a scuturilor şi am constatat că vânzătorul artefactelor era cetăţeanul român din Cluj-Napoca. Acesta le-a vândut dealer-ului american la preţul de 45000 de dolari SUA”.
- Aveţi informaţii cu privire la contextul în care au fost descoperite scuturile?
- În cursul urmăririi, au rezultat date certe privind contextul braconat şi grupurile de braconieri care efectuau detecţii neautorizate în perioada respectivă la Piatra Roşie, care acum sunt trimişi în judecată, pentru alte fapte. Există probe privind sustragerea din acest sit a mai multor artefacte, între care săbii, topoare, precum şi 7-8 până la 10 scuturi, unele fiind întregi, iar altele fragmentate. Conform relatărilor celor care le-au văzut imediat după sustragere, scuturile erau sudate între ele prin procesul de oxidare, astfel încât formau un singur bloc din fier.
Cele care au fost desprinse întregi au fost restaurate şi puse pe internet spre vânzare. Alte două scuturi au mai fost vândute în SUA, de o mare casă de licitaţii din California, iar procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia cooperează cu autorităţile judiciare din SUA, pentru localizarea şi recuperarea acestora.
- Circulă informaţii pe internet cum că astfel de scuturi s-ar fi găsit şi la Băniţa. Există argumente în acest sens?
- Nu este vorba de acelaşi tip de piese. Confuzia s-a produs după descoperirea unor artefacte oxidate descrise ca nişte piese circulare disparate, similare unor roţi de car, aflate în grădina unui localnic din Băniţa. Or, datele testimoniale privind provenienţa scuturilor monobloc de la Piatra Roşie au fost cert confirmate de cercetarea locului faptei şi descoperirea gropii de braconaj arheologic, apoi de expertiza contextului arheologic ordonată de procuror. Concluziile expertizei sunt certe. Orice alte afirmaţii sunt simple speculaţii, fără suport ştiinţific şi probator.
O noapte cu comoara la căpătâi
N-ar trebui să ne mire că la noi în ţară, ca şi în alte ţări, există arheologi-poliţişti. Când piesearheologice sustrase din sit şi înstrăinate peste graniţă devin obiecte ale unor dosare penale, conlucrarea cu arheologii este absolut obligatorie. Numai în acest fel se poate ajunge la un rezultat, şi acesta a fost cazul brăţărilor de aur, al sutelor sau miilor de monede de aur şi de argint sau al altor obiecte de valoare sustrase de hoţii de patrimoniu din siturile dacice şi apoi recuperate de autorităţi.
La fel s-a întâmplat şi cu comoara de la Piatra Roşie, unde arheologul dr. Marius-Mihai Ciută, subcomisar de poliţie în cadrul Inspectoratului Poliţiei Judeţului Alba, a jucat rolul unui adevărat personaj de film. Cu domnia sa am stat de vorbă despre aventura întoarcerii în ţară a acestei comori.
“Piesele au avut de parcurs un drum foarte lung, nu doar pentru că veneau de pe alt continent, dar au şi stat şi au aşteptat mult, pentru că autorităţile noastre s-au mişcat mai greu, din pricina birocraţiei. În Frankfurt, o mică încurcătură legată de prezenţa unui avocat, care n-a putut veni în ziua stabilită, ne-a pus într-o situaţie dificilă, deoarece dacă noi am fi semnat actele în ziua respectivă şi am fi primit obiectele a doua zi, Ministerul Culturii nu putea avea garanţia că vor fi aceleaşi obiecte pe care le expertizaserăm cu o zi înainte. Şi am cerut să ni se încredinţeze scuturile până a doua zi. Aşa că, împreună cu ataşatul de afaceri interne din Germania, am dormit cu ele în camera care ni s-a pus la dispoziţie…”.
A urmat apoi expertizarea gropii din care au fost sustrase scuturile, element foarte important în tot acest parcurs arheologico-judiciar, cum avea să ne povestească d-l Marius Ciută. “În limbaj judiciar, expertiza arheologică a făcut legătura între obiectele urmărite şi context. Piesele, fiind puse una peste alta, prin oxidare s-au sudat.
Când descoperitorul a tras de ele ca să le scoată din groapă, câteva mici bucăţi s-au desprins şi au rămas în groapă. Noi am găsit, la expertizarea gropii, mai precis pe fundul acesteia, două margini de scut, in situ, una lângă cealaltă, una dintre ele având şi elemente de decor, ceea ce e foarte important, pentru că am putut astfel constata că scuturile au fost depuse cu partea ornamentată în jos.
Această particularitate vorbeşte despre încheierea menirii obiectului, care a fost depus cu faţa activă în jos, lucru cu multiple semnificaţii funcţionale şi simbolistice, bine cunoscute de arheologi. Despre acestea cel mai bine poate vorbi profesorul dr. Gelu Florea, cel care a coordonat efectuarea expertizei contextului şi care are ca domeniu de expertiză tocmai pe cel al artefactelor cu semnificaţie simbolistică la daci.
Prin urmare, este posibil ca aceste obiecte să fi fost scoase din uz la un moment dat şi depuse în groapă (în urma unui act de execraţie?), spre deosebire de cele din interiorul clădirii, descoperite de C. Daicoviciu, care erau în funcţiune în momentul în care respectiva clădire a fost incendiată. Fragmentele găsite în 2003 nu par să facă parte din scuturile recuperate ulterior şi nu se potrivesc nici cu fragmentele găsite în 2011. Prin urmare, urmând firul logic, mai există încă cel puţin un scut, deci iată, numărul pieselor creşte. Legătura cu contextul este clară, în momentul de faţă.”
Enigmaticul univers al artei dacice
Profesorul Gelu Florea, de la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, este specialist în arta dacilor. A studiat obiectul descoperit de C. Daicoviciu cu mult înainte de apariţia celorlalte piese şi a avut contribuţii importante în lămurirea unor aspecte legate de reprezentările artistice şi de funcţionalitatea obiectului. El este cel care a observat că în reconstituirea obiectului din 1949 au fost folosite greşit fragmente din două “scuturi” diferite, deci, în acea clădire de la Piatra Roşie nu s-a aflat o singură piesă.
De asemenea, a optat pentru forma rotundă a piesei, iar noile descoperiri aveau să-i dea dreptate. În sfârşit, a arătat că nu este vorba de un obiect de echipament militar, fie el şi de paradă, ci de unul cu conotaţii religioase. Despre toate acestea şi despre implicaţiile acestei descoperiri am vorbit direct cu domnia sa.
- Multă vreme doar ne-am imaginat cum ar trebui să arate o astfel de piesă, reconstituită din fragmentele găsite în 1949. Acum avem certitudini. Cum arată, aşadar, o astfel de piesă de artă?
- Discurile au formă rotundă, cu un diametru de 40-42 cm, şi au toate aceeaşi structură compoziţională: întregul decor se organizează în jurul unui “medalion” central, care pare să fi fost partea cea mai importantă a decorului. Pe vechiul “scut”, cel găsit în 1949, trona imaginea unui bour, reprezentat realist, aflat în mers spre dreapta, asociat cu nişte vrejuri de plante şi cu o siluetă a unui şarpe aflat deasupra patrupedului.
În celelalte piese recuperate, găsim aceeaşi concepţie iconografică, însă protagoniştii ilustraţi în partea centrală sunt (pe lângă bouri) un leu, un căprior sau un grifon. Decorul secundar (registre circulare, formate din petale de lotus şi, respectiv, din astragale) este dispus periferic faţă de medalionul central, ca şi cum funcţia lui ar fi fost gândită să concentreze atenţia privitorului înspre acest punct central al compoziţiei.
Fiecare dintre aceste discuri este mărginit de o bordură netedă, perforată de orificii în care erau bătute cuie cu cap mare, bogat împodobit, cu care obiectul era fixat pe un suport de lemn. În acelaşi timp, aceste ţinte ornamentale aveau şi rolul unui alt registru ornamental, periferic. Aspectul general şi particularităţile tehnice şi stilistice ale acestor piese mă îndeamnă să cred că au fost create în ambianţa aceluiaşi atelier.
- Care era rolul lor? Erau, într-adevăr, scuturi de paradă, sau erau obiecte cu rol în cultul religios?
- Noile piese, a căror apariţie a surprins peste măsură lumea specialiştilor, au modificat complet felul în care a fost interpretat şi vechiul “scut”, cel descoperit de C. Daicoviciu în 1949. Ele par să fi fost obiecte expuse într-o anumită ordine, care din păcate ne scapă, într-un edificiu în care se desfăşurau ritualuri religioase. O parte dintre ele, cele descoperite fraudulos de către căutătorii de comori, după toate aparenţele, au fost scoase la un moment dat, în antichitate, din încăperea respectivă şi au fost ascunse într-o groapă din apropiere.
Asemenea obiceiuri rituale, cunoscute şi în alte culturi, erau menite să împiedice desacralizarea unor obiecte scoase din uz la un moment dat, însă ireversibil consacrate divinităţilor. Forma lor circulară şi profilul lor bombat, care, într-adevăr, aduc aminte de un anume tip de scuturi antice, ar putea avea la origine ideea unei asemenea arme defensive.
În lumea mediteraneeană (şi nu numai) scuturile duşmanilor învinşi erau expuse ca trofee preţioase în locuri publice, după cum efigii şi simboluri heraldice ale învingătorilor erau şi ele înfăţişate pe scuturi purtate în procesiuni şi păstrate, de asemenea, în locuri cu semnificaţii speciale. Astfel, nu este exclus ca punctul de pornire a pomenitelor imagini dacice să fi fost reprezentat de asemenea paveze, însă este mai probabil faptul că ele au avut funcţii simbolice şi religioase.
De altfel, discuri ornamentale (lucrate în fier forjat), care aveau forma unor cuie de foarte mari dimensiuni, împodobeau, adesea, în cetăţile din Munţii Orăştiei, părţile din lemn ale edificiilor importante. Niciunele, însă, nu egalează complexitatea şi frumuseţea compoziţiei “scuturilor” de la Piatra Roşie.
- Ce se poate spune despre arta acestor obiecte? Ce semnificaţie au figurile reprezentate?
- Aceste piese sunt, fără îndoială, unele dintre cele mai importante descoperiri din ultima jumătate de veac, care datează din vremea regatului dacic, fiind esenţiale pentru înţelegerea religiei şi artei acelei vremi. Siluetele animalelor reprezentate pe aceste discuri sunt înfăţişate într-o manieră realistă, astfel încât speciile (reale sau imaginare) cărora le aparţin pot fi recunoscute cu uşurinţă.
Detaliile anatomice sunt acurate, proporţiile corpului sunt şi ele echilibrate. Registrele circulare formate din petale de lotus imbricate, sau, într-un caz din frunze de acant, adaugă un aer mediteranean, clasic, compoziţiei, fără, însă, să altereze impresia unei viguroase arte “barbare”, perfect integrate munţilor împăduriţi în care a luat naştere.
Cea mai dificilă este descifrarea semnificaţiilor acestor imagini. Bourul, animal astăzi dispărut, se asocia probabil cu ideea forţei brute şi a fecundităţii irepresibile, iar leul a fost mereu un animal solar şi un simbol regal. Grifonul, hibrid născut în Orientul antic şi, mai apoi, crescut în spiritul artei mediteraneene, a fost în imaginaţia celor din vechime păstrătorul prin excelenţă al marilor taine şi al marilor valori (aur sau cunoaştere).
Păsările de apă, ca şi marile rumegătoare cornute ale pădurilor temperate erau asociate ideii schimbării anotimpurilor şi a eternei reînnoiri a naturii. Este limpede faptul că toate aceste animale au fost alese pentru funcţiile lor simbolice în mentalul colectiv al elitelor din zona centrului regatului dacic. Mai mult de atât, în momentul acesta, când studiul acestor obiecte este încă la început, nu se poate spune, fără a risca derapajul speculativ.
- Dar de ce găsim astfel de piese tocmai (şi numai) la Piatra Roşie?
- Greu de răspuns în acest moment, în care ştim încă atât de puţine lucruri despre acest centru. Fiecare cetate şi aşezare din zonă are particularităţile ei, care pot fi explicate în multe feluri. Deocamdată, ceea ce se poate spune cu certitudine, pornind de la datele arheologice concrete, este că fortăreaţa de la Piatra Roşie (rămâne de văzut extensiunea locuirii din afara zidurilor) a fost un centru dominat de personaje prestigioase.
În acelaşi timp, există dovezi despre ocupaţiile meşteşugăreşti ilustrate de unele descoperiri, ca şi despre activităţi rituale care au avut loc acolo. La toate acestea se adaugă, fără îndoială, funcţiile militare, inerente unui asemenea sit fortificat de înălţime. Cercetările viitoare vor aduce la lumină date suplimentare, care vor face mai limpezi funcţiile, evident complexe, ale cetăţii de la Piatra Roşie, şi locul ei (în timp şi în spaţiu) în sistemul vast al locuirii dacice din Munţii Orăştiei.
Aşadar, comoara dacilor de la Piatra Roşie este în curs de reîntregire. Două astfel de minunate “icoane” se află la Cluj, două la Bucureşti, iar două urmează căile complicate ale legii, pentru a se întoarce acasă. Fragmente din alte exemplare se tot adună, an de an. Celelalte piese înstrăinate stau încă ascunse prin cine ştie ce colţ de lume, dar sperăm că vor ieşi curând la lumină.
Poate, într-o bună zi, le vom vedea pe toate împreună, într-o expoziţie. Atunci, după ce istoricii, arheologii, procurorii şi poliţiştii îşi vor fi spus fiecare cuvântul, vom şti mai multe despre daci şi despre cum vedeau ei lumea, prin intermediul imaginilor şi simbolurilor. Până atunci însă, trebuie să avem răbdare – ca să se descâlcească toate iţele poveştii, şi încredere – în munca oamenilor legii şi a celor de ştiinţă.
La Piatra Roşie e linişte de două mii de ani. Din când în când, ciutele ce-şi au culcuşul sub unul din turnurile de veghe ale cetăţii brăzdează zăpada în linişte. O pereche de ulii se roteşte domol deasupra prăpastiei ce mărgineşte cetatea la apus, înspre Valea Roşie şi dealul Ţâfla. Ninge cum numai acolo ştie cerul să ningă, pe un tărâm fermecat, în care o cetate, asemenea unei preafrumoase fete de împărat, doarme cu întreaga ei pădure. Până într-o zi…
sursa: Formula-AS
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile sint moderate!