Adolescentii romani prefera calculatorul in locul bicicletei
publicat 01.12.2010
autor Sfatul Parintilor
autor Sfatul Parintilor
ECDL Romania a dat publicitatii datele unui studiu - Liceenii si dependenta de calculator - realizat in perioada octombrie-noiembrie 2010. Au fost chestionati cu acest prilej 3.500 de elevi din clasele IX-XII, din 33 de licee din Capitala. Potrivit cifrelor, 95% dintre copii au calculator acasa, mai mult de jumatate dintre ei folosind computerul de la varsta de 7 ani. Potrivit propriilor afirmatii, daca ar fi sa renunte la un obiect, majoritatea ar prefera sa ramana fara bicicleta, role sau placa de skateboard (71%), decat fara computer (16%) sau telefonul mobil (13%).
Un procent semnificativ, respectiv 67% sustin ca stiu sa utilizeze computerul "'bine" si 32% sunt de parere ca o fac foarte bine, in timp ce doar 1% nu il folosesc deloc. Insa acelasi studiu releva faptul ca pentru liceeni buna utilizare a calculatorului inseamna mai degraba „frunzarirea" internetului si intrarea pe chat-uri, ascultat muzica, urmarit filme si jocuri. Astfel, 14% folosesc computerul la teme, 3% pentru programare, 20% pentru muzica, 27% pentru internet, 14% pentru jocuri si 11% pentru filme.
Cat priveste timpul dedicat PC-ului, aproape jumatate din respondenti (47%) au sustinut ca petrec peste patru ore in fiecare zi in fata monitorului, 37% - doua ore, iar 16% - jumatate de ora. Studiul mai releva ca 63% dintre liceenii chestionati au raspuns ca primul lucru pe care il fac atunci când ajung acasa este sa deschida calculatorul, si doar 8% isi suna prietenii, in timp ce 29% pornesc televizorul. Cu toate acestea, 72% spun ca prefera sa comunice fata in fata cu prietenii, si numai 28% utilizeaza intalnirile online.
Si daca tot folosesc copiii nostri atat de des calculatorul, macar sa fim siguri ca-l folosesc intr-un mod corespunzator. Putem spre exemplu sa-i atentionam ca nu tot ce gasesc pe internet este adevarat sau de valoare sau sa le explicam ca internetul nu are doar avantaje, ci si zone gri sau chiar negre. Desi ii puteti interzice sa intre pe anumite site-uri, cea mai buna solutie ramane totusi utilizarea unor programe de restrictionare. Daca ii interziceti copilului dumneavoastra sa navigheze pe internet fara a-i oferi argumente serioase cel mai probabil nu veti obtine rezultatul scontat. Mai mult, tentatia de a face ceva „interzis" poate duce la neplaceri cu mult mai mari. Cel mai bine este sa stabiliti impreuna cand si mai ales cat sa petreaca in fata calculatorului. Si, niciodata, absolut niciodata nu incalca propriile reguli.
Ca sa poti monitoriza eficient activitatea pustiului tau pe net, ar fi bine sa te familiarizezi si cu limbajul prescurtarilor folosite din ce in ce mai des de copii si adolescenti. Iata numai cateva exemple de „coduri":
pls – please (te rog)
cv – ceva
cmf – ce mai faci
afair – as far as i remember (din cate imi aduc aminte)
bbl – be back later (ma intorc mai tarziu)
bbs – be back soon (ma intorc mai tarziu)
gf – girlfriend (prietena)
bak – back at the keyboard (m-am intors la calculator)
cc – I understand (inteleg)
f2f – face to face (fata in fata)
brb – be right back (ma intorc imediat)
hw – homework (teme)
h8u – hate you (te urasc)
g4u – good for you (bravo tie)
h/o – hold on (asteapta putin)
bbsl – be back sooner or later (ma intorc mai devreme sau mai tarziu)
Un procent semnificativ, respectiv 67% sustin ca stiu sa utilizeze computerul "'bine" si 32% sunt de parere ca o fac foarte bine, in timp ce doar 1% nu il folosesc deloc. Insa acelasi studiu releva faptul ca pentru liceeni buna utilizare a calculatorului inseamna mai degraba „frunzarirea" internetului si intrarea pe chat-uri, ascultat muzica, urmarit filme si jocuri. Astfel, 14% folosesc computerul la teme, 3% pentru programare, 20% pentru muzica, 27% pentru internet, 14% pentru jocuri si 11% pentru filme.
Cat priveste timpul dedicat PC-ului, aproape jumatate din respondenti (47%) au sustinut ca petrec peste patru ore in fiecare zi in fata monitorului, 37% - doua ore, iar 16% - jumatate de ora. Studiul mai releva ca 63% dintre liceenii chestionati au raspuns ca primul lucru pe care il fac atunci când ajung acasa este sa deschida calculatorul, si doar 8% isi suna prietenii, in timp ce 29% pornesc televizorul. Cu toate acestea, 72% spun ca prefera sa comunice fata in fata cu prietenii, si numai 28% utilizeaza intalnirile online.
Si daca tot folosesc copiii nostri atat de des calculatorul, macar sa fim siguri ca-l folosesc intr-un mod corespunzator. Putem spre exemplu sa-i atentionam ca nu tot ce gasesc pe internet este adevarat sau de valoare sau sa le explicam ca internetul nu are doar avantaje, ci si zone gri sau chiar negre. Desi ii puteti interzice sa intre pe anumite site-uri, cea mai buna solutie ramane totusi utilizarea unor programe de restrictionare. Daca ii interziceti copilului dumneavoastra sa navigheze pe internet fara a-i oferi argumente serioase cel mai probabil nu veti obtine rezultatul scontat. Mai mult, tentatia de a face ceva „interzis" poate duce la neplaceri cu mult mai mari. Cel mai bine este sa stabiliti impreuna cand si mai ales cat sa petreaca in fata calculatorului. Si, niciodata, absolut niciodata nu incalca propriile reguli.
Ca sa poti monitoriza eficient activitatea pustiului tau pe net, ar fi bine sa te familiarizezi si cu limbajul prescurtarilor folosite din ce in ce mai des de copii si adolescenti. Iata numai cateva exemple de „coduri":
pls – please (te rog)
cv – ceva
cmf – ce mai faci
afair – as far as i remember (din cate imi aduc aminte)
bbl – be back later (ma intorc mai tarziu)
bbs – be back soon (ma intorc mai tarziu)
gf – girlfriend (prietena)
bak – back at the keyboard (m-am intors la calculator)
cc – I understand (inteleg)
f2f – face to face (fata in fata)
brb – be right back (ma intorc imediat)
hw – homework (teme)
h8u – hate you (te urasc)
g4u – good for you (bravo tie)
h/o – hold on (asteapta putin)
bbsl – be back sooner or later (ma intorc mai devreme sau mai tarziu)